Gå til innhold
Arkivverket

[#77587] Johan Erichsøn, skifte 1718 i Horsdal


Gjest Inger Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Eide

Johan Erichsøn, Horsdal i Gildeskål. Skiftet åpnet 24/8 1718. Internt skiftenr: 20174Ektefelle Trine Nielsdatter.Barbra Johansdatter. Datter av avdødeAnders Sifersen. Svigersønn av avdøde.Er det noen som har flere opplysninger om denne familien? På Horsdal bor det en del Blixer gjennom tidene. Er Johan Erichsøn en Blix?Hvem er den første Blix på denne gården - og hvordan havner han her?Kjenner til at en sønn av Augustinus Larsen, Christen Augustinusen, giftet seg med en Svendsdatter Blix, men ble hans etterkommere boende på gården?Takker for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Lufter dette spørsmålet i håp om at noen kan bidra med litt. Arvid Støver har dessverre ikke nevnt denne Johan Erichsøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heimed Erik som etternavn så går jo tankene til Blix.Erik Hansen Blix f. 26/3-1647 på Bodin prestegård, har jo en sønn som heter Johan f. ca 1672 som ikke har flere opplysninger knyttet til seg.Om dette er din Johan er jo en annen sak. Du finner han s. 320 i slektsbok for Skjerstad og Fauske bind I. Gården er og omtalt i Bodin bygdebok V hvis jeg ikke husker feil.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heietter å ha sett på originalen ser jeg at han har et slektsnavn men ikke Blix http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24933/284som du vil se heter han Johan Erikse Noreus. Det er foresten flere navn nevnt i skiftet selv om det er bare 1 side.(Søkte litt på Noreus og førstevalget enb Svensk side bør du ikke gå til, den kjørte systemet i stå)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for opplysningene, noe uventet dukker navnet Noreus opp, men det er det som står i skiftet etter Johan Erichsøn, Horsdal. Dessuten greier jeg å tyde noen flere navn: Catharina Johansdatter, Anne Johansdatter, Agatha Johansdatter, men greier ikke å lese det andre i sammenheng.På Fs finnes dette:Ericus Petri Noreus kyrkoherde B: 1618 ,Norwaya,V-No,Swe D: Feb 1697 ,Silbojok,Lappland,Swe M: 14 Nov 1652med hustruBarbro Pehrsdotter B: abt 1628 ,Klumben,Lappland,Swe D: 1682 Pite?,BD Johan Erichsøns datter heter Barbra. Kan det være samme familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Det står i skiftet at Barbro er gift med Sivert Andersen Horsdal; Anne eller Annikken er trulova med Peder Jensen Horsdal (skifte 1767). Peder kan ha vore frå Saltdalen. I manntalet 1701 for Gildeskål er Johan Eriksen nemnt på Horsdal. Han er 45 år - altså fødd om lag 1656 - og er oppført med ein son, Nils, 18 år. Sidan Nils ikkje er nemnt i skiftet etter faren i 1718, er han truleg død utan å etterlate seg livsarvingar. Johan er oppført som 'Johan Erichs: Suenske'. Johan har i 1701 ein dreng, 'Anders Joens: fød i Sverrig'. Han er 30 år. Etter svenske kjelder gifta 'Ericus Petri' og Barbro seg rundt 1652. Det ser ut til at Erik og Barbro hadde ein son Johan (Fjällström). Du finn meir om slekta om du bruker søkjeordet Noraeus (og Noræus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Tusen takk til Olav Helge Angell for utfyllande opplysningar. Dette er berre enda eit døme på at det finst mykje meir i originalskifta enn det som DIS-Salten har valt å ta med på Cden sin. Likevel er det underleg at dei ikkje har nemnt slektsnamnet Noreus. På ein måte er dette skuffande, men på den andre sida gjev det von om å finne mykje meir om ein er i stand til å lesa originalkjeldene. Eg er glad for hjelpa eg har fått til å plassere denne Johan mellom alle dei andre Erichsønene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet spørsmål om Anders Sivertsen og Barbro. er det denne som omtales som Danamand, Anders Sivertsen som er fra Gildset og døde på Inndyr. http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24944/30 Han dør som enkemann i 1767 skifte 11/8-1767 (linken er til andre side av skiftet, der er navnene litt lettere å lese)Hans barn er bl. a. danemand Johan(nes) Andersen som dør før han og har datteren Barbro Johansdtr 12 år gammel. Mye tyder jo på at det er bare 2 stk Anders Siursen/Sivertsen i Gildeskål. Den andre Anders Sivertsen er gift med Anne Pedersdtr og bor ved skiftet i Mevik.Denne Johan(nes) kom bort på sjøen i Moskenes sist vinter, skifte nr. 12113, 23/5-1768 det betyr at han døde mellom Januar og April i 1767. Skifte foretas på Lekanger, verge er hans brødre Erik og Christen Andersen. han hadde i tillegg sønnen Ole 3 år, døtrene Sara 7 år og Malene 1 år.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Jeg fant det samme som deg, Steinar, Danamand Anders Sivertsen, for jeg ville følge familen videre. Men jeg var ikke sikker på om det var den riktige familie. Dessuten kunne jeg tenke meg å finne mer om Johans kone, hvor det ble av henne og om hun giftet seg på nytt. Jeg skal se på skiftene når jeg kommer hjem fra jobb.Luer også på om Johan kunne ha brødre eller søstre i området Gildeskål/Salten eller om han er en enslig svale som har funnet veien hit. Og hvorfor bor han på Horsdal, har konen tilknytning til stedet eller er det andre tilknytningspunkter? Jeg er primært interessert i alle som bodde på Horsdal i denne tiden. Skulle ønske jeg hadde tilgang til flere kilder fra denne tiden - og ikke minst at jeg med letthet kunne lese skiftene i original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heinår du nevner andre svenske familier så se på denne [url="http://w1.960.telia.com/~u96003292/Harr/default.html>Lenkeder ser du en tilknytning mellom Noreus, Fjellstrøm og Lestadius.Lestadius og Fjellstrøm finner du i Saltdal og av den familien har jeg hatt i databasen og det er flere av dem bl. a. i Hadsel og Saltdal.her er en debatt på anbytarforum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Til innlegg 9: Eg ville tru det handlar om rett person. I manntalet 1701 er det berre ein Anders Sivertsen registrert (sidan Barbro og Anders er gifte i 1718, bør begge vera født før 1701). Han er 16 år, har bror Sivert, 11 år og er son til Sivert Sivertsen på Gilset, 56 år. Denne Anders må vera han som er registret same staden i 1755, 'over 40 Aar', og har ein heimebuande son, Sivert som er 38 år og ugift. Det finst ingen andre Anders Sivertsen registrert i Gildeskål i 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for lenken og andre opplysninger. Ja, jeg har vært borti svensker i Salten - tror det var på Skjerstad og i Misvær, men i nyere tid. Glad for at dere har hjulpet meg å plassere denne Johan E. Noreus som jeg har grunnet på lenge og trodde mest sannsynlig var en Blix.Men jeg kan ikke finne mer om konen - har søkt på Trine/Kathrine osv. Mulig hun ble boende hos datteren Annechen Johannesdatter gift med Peder Jensen. - internt skiftenr 9340. Også denne familien har jeg sett på tidligere fordi navnet på barna blant andre er Christen, Margrethe og Berithe (disse navnene finnes også hos Augustinus Larsen og Magdalene Andersdatters barn) Derfor trodde jeg en stund at det måtte være en sammenheng her.Men jeg vet jo ikke hvor Peder Jensen kommer fra.Ser av et skifte (internt skiftenr 25048) at Peder Jensen er svigerfar til Christen Pedersen (som kom bort på sjøen på vei til fiskeriet osv) også Christen er danemand fra Horsdal. Fælt så mange danemenn det dukket opp her.Får komme meg over til Anbytarform for å finne mer om Noreus - familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heipå denne linken til mantallet i 1755 finner du ut at Peder Jensen er over 40 sikkert over 50 også født i Saltdal. Hans sønner Jens og Christen bor på gården de og.Lenke Ser ut til at Christen har overtatt gårdsdriften. Nils er Årstjener (tror tjenesten gikk fra Vår til Vår)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Inger (8), du skriv jo bra nynorsk. Hald fram ded det! Når det gjeld Horsdal i 1701: Det er berre dei eg nemnde i innlegg 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Takk for tilbakemelding. Eg trudde at Magdalene Andersdotter og maken Augustinus Larsen og budde på Horsdal så tidleg som omkring 1700. Det kan vere at eg har misoppfatta dette og at dei er komne hit noko seinare. Det fyrste skiftet på 1700-talet som er knytt til Horsdal, er nett det der Johan Erichsøn Noreus er nemnd.Eg held på med å gå gjennom alle skifta på 1700-talet på denne staden for å sjå kva for slektskap det er eller kan vere mellom familiane. Eg er viss på at det dukkar opp nye problem som eg treng hjelp til å løysa.Det skal finnast fleire kjelder enn dei eg har tilgang til - skoskatten frå 1711 til dømes og andre skattelister, men eg veit ikkje om desse gjeld for denne garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heikan hende du finner Augustinus Larsen på Fleinvær sånn som Støver skriver. Har jo en mistanke at det sporet går til Meløy/RødøyHans far het trolig Lars Andersen og han hadde broren Steffen Larsen skifte 17/4-1752 på Sørvær, (er ikke dette nesten samme sted tro) (Stephens kone er forresten fra Oldereid)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

Hei,Jeg har gått gjennom navneregisteret for alle 4 bind av Saltdal Gård og slekt, men ikke funnet noen god kandidat til Peder Jensen født medio 1600-tallet.I bind 4 finner jeg derimot navnene Fjellström/Læsadius/Noreus, og av etterkommere finnes bl a 2 jenter som ble gift og flyttet til Gildeskål. Hvis du jobber med denne slektsgrenen også, så gi beskjed så hjelper jeg til med opplysninger fra disse bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heifant tidligere en side med Fjellstrøm og Noræus Lestadius. Må bare sjekke litt mer hva jjeg trenger. men foreløbig Hans Larsen Wangberg g. 1710 med Anniken Pedersen Fjellstrøm er utgangspungtet for å komme inn i de slektene. hun er sønnedatter til Erik Petrus Noreus.Han er far til Johan f. mellom 1657 og 1670 en av 9 barn. Eriks kone Barbro døde 1682 Silbojock, Arjeplog, Sverigekommer til bakesenere i dagSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiet par ting jeg oppdaget angående mitt innlegg nr. 15Den Christen Pedersen som er nevnt der er ifølge eget skifte 25/5-1764 som sist vinter ble borte på reisen til fiskeriet i MoskenesFilm: HF1962, Prot oll: 6, Side 479. Skiftet åpnet: 25/5-1764. Internt skiftenr: 25048. Ektefelle: Johanna Pedersdatter.Peder Jensen omtales som svigerfar til avdøde og Peder Jensen sønn Mons Pedersen i Gildeskål omtales som bror til enken.Dette tyder på at Christen Pedersen fra Horsdal, var ugift i tjeneste på Inndyr i 1755. Har han senere gift med Sicilie (Sissel Enoksen) Einarsdtr, bosatt på Sørarnøy. Denne er jeg litt usikker på foreløbig.så Noreus etc.1. Barbro Johansdtr. Gift ca 1710 i Gildeskål, med Anders Sivertsen, f. 1685 i Jelseth, Gildeskål, NO, d. 1767 i Inndyr, Gildeskål, NO, skifte 11 aug 1767 i Inndyr, Gildeskål, NO.Foreldre2. Johan Eriksen Noreus, d. 1718 i Horsdal, Gildeskål, NO. Han giftet seg med Trine Nilsdtr.3. Trine Nilsdtr. Er hun SvenskBesteforeldre4. Erik Petri Noræus, f. 1618 i Nora, Angermansland, Sverige, d. feb 1697 i Silbojock, Arjeplog, Sverige. Gift 14 nov 1652 i Piteå, Sverige, med Barbro Persdtr.5. Barbro Persdtr, f. i Silbojock, Arjeplog, Sverige, d. 1682 i Silbojock, Arjeplog, Sverige.Oldeforeldre8. Per Eriksson, f. ca 1575 i Nora, Angermansland, Sverige, d. i Nora, Angermansland, Sverige.10. Per Anundsson Klumb, f. 1580 i Piteå, Sverige, d. 1641 i Sjulnes, Klumban. Gift i Piteå, Sverige, med Karin Olofsdtr Burman.11. Karin Olofsdtr Burman, f. ca 1590 i Klumban, Piteå, Sverige, d. feb 1671 i Sjulnæs Piteå, Sverige.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her veks debatten med ei mengd nytt og spannande stoff - eg skjønar ikkje kvar du Steinar får alle opplysningane frå. Eg kan berre takke deg og takk seier eg til Gry som ikkje finn Peder Jensen i Salten. Eg har leita etter han og har lurt på om han på ein eller annan måte er i familie anten med Magdalene A eller Augustinus L. Kan Oldereid vera eit knutepunkt mellom desse familiane? I ein annan debatt som eg ikkje finn att no, vart dette med skipparar, Oldereid og Sørvær nemnt.Til Gry: eg vil gjerne ha namna på '2 jenter som ble gift og flyttet til Gildeskål'.Kan det vera fleire Noreus i Gildeskål? Det er mange Erichssøner i området. Dei skanna skifta løyste gåta Johan Erichsøn som eg har hatt liggjande ei god stund.Dersom Johan E. N. var skippar, kan ein vel tenkje seg at kona hans kom frå ein skipparfamilie og at han på den måten kunne etablera seg på Horsdal.I eit skifte etter 'Peder Hansen, lensmann, Schantzen i Saltdal, skiftet åpnet 18/4 1757', ser vi at kona heiter Agatha Johansdatter Lestadi. 'Ekteparet hadde ingen barn'. Det er berre arvtakarane til mannen som er nemnde. Er dette dotter til Johan i Horsdal?Catharina Johansdotter finn eg ikkje nemnd i skifta.Morosamt er det i alle fall at de har funne så mange opplysningar om denne mannen som eg berre kjende namnet på for nokre dagar sidan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gry Onarheim Dahlmo

I dette skiftet etter Peder Hansen, nevner du 'ekteparet hadde ingen barn'. Paret fikk en sønn i 1746, Johannes, i flg Saltdal Gård og slekt bind 4, under gnr 42/Skansen.Denne dåpen finner du her på høyre side : LenkeKommer tilbake med opplysninger om de jentene som flyttet til Gildeskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Innlegg 24.Det er kan henda ei anna Agatha eg har funne sidan ho er omtala som Lestadi og ikkje Noreus. Det ser ut til at Agatha er eit namn som og nyttast i familien Lestadi/Læstadius. Fint om du kan slå opp i Saltdal Gård og slekt. Dette er ein stor slektskrins, så eg trur eg får halda meg til Johan E. Noreus og etterkomarane hans fyrst og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.