Gå til innhold
Arkivverket

[#77622] Tyding av skipsnavn


Gjest Tore Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Johansen

Trenger litt hjelp med navn på båter i en mønstringsprotokoll (så får man håpe bildet blir med)1)og 2) ?/J(?)Falkeli???3) ' Vilds??4) ' Belita5) ' Sydis (?)6) M/S Pi???7) ? Gu??8) ? samme9) ' Isfe??10) ' Sud 6

bilete9165.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Solli

Jeg tror den første heter Falketind, nr. 2 begynner kanskje på Silds..., nr. 6 heter kanskje Pioner, neste kanskje Gun 7, Isfeen (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Takker for gode forslag, det blir en del Googling nå, for å se om jeg finner noe omtale av de.Men, øverst til høyre står noe jeg tyder som 'ull', d.v.s. hva slags farkost det var sanakk om, ref. de to siste som omtales 'hvalfangst og hval. Men står det ull eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Har ingen forklaring på 'ull'. Kan det være sjargong for noe?Men de to siste skipsnavnene tror jeg er 'Is fem', altså 'Is 5' og 'Sud 6'. Jeg mener å huske at hvalbåtene, altså de mindre båtene man skjøt hvalen fra før den ble tatt opp i hvalkokeriet, pleide å ha et navn som var likt for alle båtene som hørte til kokeriet og med et slikt nummer for hver båt. Jeg tror 'Gun 7' på den ovenfor også er et godt tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Jeg har søkt litt, men ikke funnet på langt nær så mye som dere, jeg søkte tydeligvis på feil steder til å begynne med. Hjertelig takk.Sud 6 var en tysk hvalbåt som forliste utenfor Gando Point på Gran Canaria den 12-04-1938.De andre vet jeg ingenting om, enda/før nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Tror navnet på 3 linje er 'Vildfugl'. H. Ditlev-Simonsen fikk bygd en kyst-tanker ved det navnet i 1941 hos Glommen Mek. Verksted. Kan ha hatt et skip før med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Reidar Rød, Tønsberg hadde ihverfall to skip med navn 'Belita', et bygget i 1933 og et i 1965. Kan ha hatt et skip før disse med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Johansen

Ikke umulig, navnene pleide å gå igjen etterhvert som de ble byttet ut. Takker for mye interesant opplysninger, det blir en jobb å lese seg gjenom alt. Men nu er det natt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Ad (14) tipper ull skal være utl. Det ble ofte ført slik i mønstringsboka når en mønstret et sted men tiltrådte skipet i en utenlands havn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Jeg tror at 'ull' i høyre kolonne egentlig er 'utl', altså forkortelse for utlandet. Jeg har sett denne formuleringen i eldre mønstringsprotokoller.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.