Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Eivind Kinck

[#77639] Spørsmål om innførsel for død og begravelse i Høland i 1808

Recommended Posts

Gjest Eivind Kinck

Fra kirkeboken i Høland Lenke kan vi se at nr. 69 Karen Sophie Theiste er død på (gården) Lunder i Høland og gravlagt sannsynligvis i april eller mai i 1808. Hvordan skal jeg tolke utrykket 'codem Die et Loco'? Codem = ?, die et loco betyr vel 'dag og sted'. Uttrykket går igjen i en rekke av innførslene - referer det seg til en dato? Jeg er takknemlig for hjelp.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Aud Sandbu

Det står nok eodem = samme, dvs samme dag og sted.Som du sikkert skjønner da, refererer dette til foregående oppførte dag/dato.Når det gjelder Karen Sophie Theiste så ble hun jordkastet samme dag og sted som nr. 68, altså i Løken den 1ste Maii.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Det står Eodem(Eod) die Loco. Det tror jeg betyr noe sånt som 'samme dato'/samme dato som forrige handling. Og da blir datoen for Karen Sophies jordpåkastelse 1.mai i Løken (kirke).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Eivind Kinck

Det gir jo mening. Hjertelig takk til dere begge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.