Gå til innhold
Arkivverket

[#77685] Anne Sophie Clausdtr Rumohr 1660-1705 gm Hr Hans Jonsen Fanning 1660-1716. ANER?

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

Jeg ser at Arnfrid 'åpner' for at Peder Rumohr 'likevel' kan være sønn av Detlef Rumohr. Meget forvirrende, sett i lys av de nokså bastante tilbakevisningene tidligere i denne debatten.Og både 'Anna' og 'Maren Hansdatter' har i all stillhet 'forsvunnet' som Claus Pedersen Rumohr's koner, og blitt erstattet av Maren Pedersdatter, som tilligemed har 'fått' alle barna ! Også meget forvirrende.Og vi har fått to nye Rumohrer, Peder f.ca.1620?, i Sønderborg 1659 og 1698, far til Peder f. 1659, rådmann i Bergen, yngre bror av Mette.Hvor ble det forresten av Hans Rumohr f.1616 (innlegg 52) ?Man må bøye seg i støvet for Arnfrid's utrettelige og iherdige innsats, hun legger ned en fantastisk jobb i sine grundige undersøkelser og oppsporing av primærkilder. All ære til henne !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Alle problemstillingen du skisserer, Per, skal være drøftet i denne debatten.Nå det gjelder Claus Pedersens 1. kone, mor til hans barn, aner jeg ikke hva hun het. Jeg har skrevet flg i mitt forløpige manus om min formor Anne Sophie Clausdatter Rumohr;'Anne Sophie Clausdatter Rumohr ca 1660-1705. Hennes far var Claus Pedersen Rumohr 1632-1708 og hennes mor kan ha vært en Maren Pedersdatter. Slekten er en borgerlig dansk embedsslekt fra Sønderborg i Holstein, og de tilhører trolig ikke den adelige slekten Rumohr, som førte en vinge og bjelker i et delt skjold og en hund i hjelmen, og som først og fremst er knyttet til godset Roest ved Flensburg.Vår Rumohr-slekt førte tre kornaks i skjoldet og tre kornaks i hjelmen.Det er imidlertid ikke 100 % sikkert at det ikke er snakk om adelsslekten, dette fordi Claus' far, Peder Rumohr, giftet seg borgerlig, med prestedatteren Anna Conradi. Hennes foreldre var Hr Peder Conradi, prest i Lysabild sogn i Sønderborg, og Anna Johannesdatter Berndes fra Broager. Peder Rumohr kan da ha mistet adelsskapet og retten til å bære adelstittel og slektens adelige våpen. Dette holder jeg forøvrig på å utrede nærmere. Peder Rumohrs familie hadde, etter det jeg har kunnet finne ut, sine embeder knyttet til Rumohrsgaard. Dette godset var i den adelige slekten Rumohrs eie, men i en periode på 1500- og 1600-tallet var det i Hertug Hans den Yngres eie.Når Claus Pedersen Rumohr kom til Norge og Bergen er usikkert, men han var toller i byen fra 1663 til 1669. Ca 1667 overtok han mellom annet Rikheim i Lærdal. I 1681 løste han borgerskap i Bergen.Anne Sophie ble gift med Hr Hans Jonasen Fanning, 1660-1716, som tok navnet Leyerdahl etter embedsstedet. Jeg holder på å utrede Hans Jonasen Fannings herkomst, men allerede hans far, Hr Jonas Rasmussen Fanning, 1619-1687, kom til Norge som prest til Lærdal. Hans hustru var Anne Knutsdatter Bang, datter til Hr Knut Bang, prest i Selje.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Arnfrid(64:) Det fastlås i #64 at 'Kirsten Lauritsdatter Rosenberg var barnløs', uten at jeg kan se (i denne debatten) hvordan noen har kommet fram til dette eller hvem som istedet skal være mor til (de tre ?) barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck
LenkeLars (Lauritz) Weiners barn arvet Kirsten Lauritzdatter, som følgelig ikke hadde egne barn.Lars Weiner var sønn av Kirstens søster Leene.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Til Arnfrid (30), det står nok Peiter Lauritzön der på første linje som du nevnte og 45 d.26 dito fremfor.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(104:) Takk, Anita ! Jeg hadde ikke lagt merke til denne andre debatten (77772: ''Skifte Kirsten Lauritsdatter (Claus Pedersen Rumohrs hustru) 1705''). Det er ikke lett å holde tråden når det stadig oppstår nye ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg er enig med Svein i (105) om tolkinga av innlegget i (28):45. d. 26. dito Loed Peiter LorentzønSl. Claus Peitersøn RomohrsLig nedsette og begrafve udj vorFrelseris Kierche i den Smallegang udi No. 97. derf[or] betalt20 Rdr. [etc.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.