Gå til innhold
Arkivverket

[#77696] Symboler brukt i kirkebok


Gjest Werner Vesterås
 Del

Recommended Posts

Gjest Werner Vesterås

Sitter og blar litt i ministerialbok A15 for Gulen (1788-1798) og finner symboler jeg ikke kan huske å ha sett noe sted før. På disse sidene er det flere eksempler:LenkeDe forekommer mellom personnavn og stedsnavn, men bare på noen få navn. Noen som kan forklare hva disse symbolene betyr?Werner Vesterås Oslo, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Werner Vesterås

Takk skal dere ha! Jeg har hørt om bumerker, men dette er første gang jeg har sett de brukt i kirkebøker.Werner Vesterås Oslo, Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Hvor i all verden kan dere se 'bumerkene' ? Her er det ingenting i kirkebøkerne i denne linken, som iallefall kan påståes å være 'bumerker' eller anna. Dere får sannelig se til å bli 'tørr bak øra' - og virkelig se til å vite 'hva som er hva - og hvilket som er hvilket'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Da får du se bedre etter og vaske vekk gørra bakom øra selv.....Øverst side 58: Linje 5, forloverne.Thor Jørgensøn [bumerke] Boog. Ole Pedersson [bumerke/signet] Bruaasdal.14. den 5te Julii, linje 7: Anders Guttormssøn [bumerke] Øvre Østgulen. Emanuel Botolfssøn [bumerke] Ynnisdal.I 15, 17, 18 og 19 er tilsvarende.Kanskje du bør skaffe deg briller før du spyr ut eder og galle.Hilsen lettere en irritertRemi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det var da svært da.1 Unødvendig av Sivert Perry å diskreditere, når det holder med et spørsmål i vanlig tone. Nettopp funnet en ny pidestall som bare må testes en lørddag natt til søndag??2 Samtidig er det slik at om innlegg som er egnet til å irritere, så skal det reglene rappporteres til redaktøren, om det da er grunnlag nok for å reagere i det hele tatt.Har selv ingen problem med å finne bumerkene på de nevnte sidene. Både segø og bumerker kan gjenfinnes i kirkebøker fra tid til annen, alt avhengig av sammehengen.Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Da venter vi bare på Sivert Perry sin uforbeholdne unnskylding og innrømmelse om at han tok feil. Så vil alt være i skjønneste orden igjen. Jeg har alltid lært at en skal innrømme sine feil for så å lære av dem, så får vi se om Sivert Perry også har lært denne barnelærdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.