Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#78100] Skanna skiftemateriale, Orkdal

Recommended Posts

Gjest Vidar Elda

Hei!Det er noko eg lurar på som eg håpar å få oppklart her.Kvifor er det slik at fram til 1805 heiter det skifteprotokoll? Frå 1806 til 1823 heiter det skifteforhandlingsprotokoll i tillegg også skifteutlodningsprotokoll frå 1805 tilo 1880? Eg har registrert at i skifteprotokollane er det mykje meire detaljar omkring skifte. Håper nokon ga gje meg litt opplæring omkring dette. På førhand takk.VHVidar Elda

Lenke til kommentar
https://forum.arkivverket.no/topic/163441-78100-skanna-skiftemateriale-orkdal/
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette har med å gjøre at skifteforvaltninga ble endret. Inntil begynnelsen av 1800-tallet ble hele skifteforretningen innført i én protokoll, Men etter hvert finner vi de enkelte fasene av skiftet i forskjellige bøker, bl.a. fordi lensmannen kunne overta skifteregistreringen på vegne av skifteretten. Fra midten av 1800-tallet eksisterer det som regel tre protokollserier: skifteregistreringsprotokollen, videre skiftebehandlings- eller skifteforhandlingsprotokollen med referat fra møtene i skifteretten og endelig slutnings- eller utlodningsprotokollen hvor arvefordelingen er angitt. Ikke sjelden finner vi registreringsprotokollen i lensmannsarkivet. Skiftematerialet kan også omfatte pakkeserier med bomapper som inneholder skiftevedlegg, dvs. dokumenter og korrespondanse i tilknytning til skiftet.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.