Gå til innhold
Arkivverket

[#78350] Anene til Mette Sophia Tilleman Møller


Gjest Torbjørn Wolden
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Wolden

I kirkeboken for Vår Frue kirke, 1805 finner jeg Kjøpmann Gjert Steen gift med jomfru Mette Sophia Tilleman Møller: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16857&idx_id=16857&u>Lenke id=ny&idx_side=-99Jeg antar at dette er Mette i 1801-tellingenLenke 25&personpostnr=2991&merk=2991Videre er jeg litt mer usikker, men dette kan muligens være Mettes dåp, i Vår Frue kirke i 1783

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Wolden

Lenkene ble tydeligvis ødelagt i OpenOffice, men de De har funnet stemmer.Hvis det er hennes dåp heter foreldrene altså Engelbrigt Møller og Dorothea Hedevig Horn. Dorothea, eller Dorthea, døde i 1799: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16858&uid=ny&idx_side=-41>LenkeEngelbert skal ifølge kirkeboken være gullsmed, og i 1801-tellingen er han gift på nytt;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Grete Singstad Paulsen

30. mai 1864 ble det holdt skifte etter handelsmann Knud Engelbrigtsen Møller i Trondheim. Han er kanskje sønn av Engelbrigt Møller og Dorothea Hedevig Horn?Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteutlodningsprotokoll 24 (3A 0030), 1852-1865, oppb: Statsarkivet i Trondheim. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25104/522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Wolden

Jeg antar at det stemmer – skal se om jeg finner fødselen til Knud i kirkeboken for Vår Frue kirke.Har også funnet Dorothea Hedevig Horn født og døpt i Kristiansand i 1743. Hennes foreldre er Conrad Fridrich Horn og Marn Sophia Geluchsteen. Conrad er apoteker og moren bærer tittelen «Madme».Kirkeboken over døpte i Kristiansand 1743 (nr. 20 på høyre side); [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9559&uid=ny&idx_side=-27>LenkeDøpte i Kristiansand;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Det bør vel finnes at skifte etter Engelbrigt Møller hvor hans arvinger er nevnt.Ser av 1801-tellingen at Engelbrigt Møller har vært gift tre ganger. Jeg antar at Dorothea Hedevig Horn er ektefelle nr. 2. Hvis Mette Sophia Tilleman Møller er Engelbrigt Møllers datter kan hun være oppkalt etter hans første kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

En Engelbert Knudsen Møller ble konfirmert 1759 i Vår Frue kirke i Trondheim. LenkeDette er nok den senere gullsmedmesteren. Og da stemmer det bra at han får en sønn som han kaller Knud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grete Singstad Paulsen

Ser ut som Morthine Mortensdatter heter Degen til etternavn, og da er hun kanskje søster til Ole Mortensen Degen: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Wolden

Mette Sophia kan godt være oppkalt etter Engelbrigts mor. Har ikke funnet Engelbrigts fødsel ennå, så det er bare en teori for øyeblikket.Mette Sophia og ektemannen, Giert Henrich Steen, døde begge to på Levanger i 1818;Hun ble 36 ½; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16941&uid=ny&idx_side=-47>LenkeHan ble 49;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

I 'Trondhjems Guldsmeder' bind III av Joh E Brodahl står det ca 30 sider om Engelbreth Møller. Jeg siterer de første linjene:'Engelbreth Knudsen Engelbrethsen var ifølge familiens slegtsbok syvende søn av herredsskriver i Jylland Knud Engelbreth og hustru Maren (eller Maria) Elisabeth Worsøe; han blev født engang i 1743 i 'det Aarhusiske' og optok senere familienavnet Møller efter sin mormor, Marie Møller.'Barna i 1. ekteskap med Mortina Mortensen Degen skal ha vært Maria Elisabeth 1771, Bolettea Martina 1773, Knut Sørensen 1776 og Ædel Fredericha 1778.I 2. ekteskap med Dorothea Hedvig Horn fra Domsognet en datter Mette Sophia 1783.I 3. ekteskap med enke Erika Christina Petersen født Ohnsorg ingen barn.Alt dette iflg Brodahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

MARIE ELISABETH SØRENSDATTER WORSØE, f. ca. 1709, kom i huset hos Peder Bentzon i Vær præstegård. Den 12. sept. 1726 blev hun gift med herredsskriver Knud Engelbretsen på Fillerup Overmølle. I dette ægteskab var der tolv eller fjorten børn, der brugte navnet Engelbreth, og fra dem nedstammer bl. a. »Damnarks lærdeste præst« dr. teol. W. F. Engelbreth og forfatteren Christian Molbech. Marie Elisabeth karakteriseres af datteren Bolette, gift Mønsted, som »en gudfrygtig og sagtmodig, venskabelig, omhyggelig moder«. Hun døde 1751 i Fillerup i Odder sogn. Hendes børn og en del af deres efterslægt er behandlet i Den Seidelinske Slægtsbog bd. 2 s. 734-735, hvor der også er yderligere litteraturhenvisninger.http://www.olifanten.dk/total.web/com00847.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Wolden

Brodahls antydning om at Dorothea Hedevig Horn kom fra Domsognet, må vel være feil? Familien kan ha flyttet fra Kristiansand meget tidlig, men det er vel den samme Dorothea som ble døpt i Kristiansand i 1743.Ifølge det jeg fant takket være de to siste innleggene, het vel Engelbreth Knudsens mormor Johanne Larsdatter Møller, ikke Marie.

bilete9768.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

(15): Jeg tror ikke det er noen grunn til bekymring, for Brodahl skriver ikke at bruden var -født- i Domsognet. Jeg antar at han mener at bruden tilhørte dette sognet, og at vielsen derfor foregikk der. Det var en hjemmevielse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Wolden

Står det forresten noe mer om Mette Sophia eller ektemannen hennes, Giert Henrich Steen i 'Trondhjems Guldsmeder'?Etter navnet hans og dømme kan vel han eller foreldrene ha kommet fra Nederland eller Tyskland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Torbjørn Wolden

Fant Mette Sophias dødsfall nevnt i Adresseavisen for andre juni 1818.LenkeGiert nevner her at hun etterlater seg to 'smaa uforsørgede Børn'. Så langt vet jeg kun om sønnen Fredrich Engelbrigt, men Giert Henrich og Mette Sophia ble gift allerede i 1805 og Fredrich ikke ble født før 1814 på Levanger.Giert nevner også etternavnet Tilleman, vil dette si at Mette Sophia har vært gift tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torbjørn Wolden

Engelbreth Møller, død den 15. september 1812 - Vår Frue kirke - Nr. 33 - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16858&uid=ny&idx_side=-65>LenkeDødsannonsen i Adresseavisen - Lenke'Til de mange Ædle, som spurgte til min sal. Mand Guldsmedmester Engelbreth Møller, i hans lange Sygdom, vaagede over ham og fulgte ham til Graven, aflægges min varmeste Tak. E. C. sal. Møllers, født Ohnsorg'Engelbreth og hans aner er også omtalt på denne siden;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.