Gå til innhold
Arkivverket

[#78408] Tydehjelp Skifte Anne Carine Ottesen d. 1836 i Bergen


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Arne Mellum

Trenger hjelp til tyding av dette skifte. Jeg får ikke 'tak' på skriften. Har fått hjelp av Yngve Nedrebø ang. arvingene. Det jeg lurer på er hva som står angående Birkeland Kirke. 2. kolonne ca. midt på. Setningene som er etter setningen som slutter på 150 spd. (?)Er det noen som klarer å tyde ?MvhKjell-Arne

bilete9394.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Kjell!Efter Konen Anne Carine Ottesen i 28-132.Samme dag indfandt Byefoged Aarestrup[?] sig tilligemed Vidnerne N. Andersen og H. Hansen for at afholde Registeringsforretning efter afdøde Kone Anne Carine Ottesen.Hvorda!Enkemanden Otto Annanias Olsen mødte ved Forretningen og opgav at han med sin aføde Kone har sammen avlet følgende Børn:1) Ældste Søn Ole Christian Ottesen myndig Reebslagersvend.2) Anden Søn Johannes myndig Ditto men boende i Nordlandene, Senjens Fogderie, Tranøens Præstejæld[sic]3) Tredie Søn Otto Annanias myndig Bødkersvend, Nordlandene sammesteds-4) Fjerde Søn Albricht Christian 16 Aar i Skoemagerlære hos Jacob Ottesen.5) Femte Søn Johan Ludvig 12 Aar, hjemme hos Faderen.6) Ældste Datter Martine Dorothea Ottesen 21 aar ugift, er hjemme.7) Anden Datter Dorothea Catharine gift med Matros Jens Elias Jensen boer paa Hitterøe i Flekkefjord.8) Tredie Datter Anne Carine 14 Aar gammel hjemme hos Faderen.Derefter blev registeret og vurderet saaledes som følger:4 Stk. Træstole[eg skriv ikkje verdien], 1 gammelt Klappebord, 1 Kiste med Laas, 1 Egetønde, 3 malede Kagger, 1 Stamp, 1 Kiste, 1 Slaguhr, 2 Gryder, 1 Sjerring, 1 Kaffekjedel, 1 Messingstage.Enkemanden saavelsom den myndige Søn Ole Christian erklærede at der intet mere er af Løsøre til at registere[,] derimod er Boet ejende Vaanhuus i 23 Rode No. 132 som blev taxeret for 150 [spd].Paa dette Huus henstaar paa 1. Prioritet 100 Spd tilhørende Birkelands Kirkes Midler. Videre forklarede Enkemanden at der hviler meere Gjeld paa Boet, men som han ei for Øjeblikket saa sig istand til at opgive.Skiftet blev derefter udsat til førstkommende Torsdags Eftermiddag til Afholdelse paa Raadstuen.Forretningen blev derefter sluttet og Protokollen underskrevet.Bollmann[?]Som Vidner: N. Andersen H. Hansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kvitle Kristiansen

Ane Carine og Otte Annanias Olsen var min manns tipptippoldeforeldre. Han er etterkommer etter Otte Annanias Ottesen som kom til Tranøy i Dyrøy. Hvem er du etterkommer etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei Åse.Jeg er etterkommer etter hans søster Martine Dortea 1815-1910 g. 1840 i Bergen med Zakrias Larsen Sigersvoll fra Vanse, Vest-Agder 1810-1901.Hadde vært morro og fått kontroll over brødrene Johannes og Otte som dro nordover.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kvitle Kristiansen

Jeg har ganske god kontroll på Otte Annanias Ottesen og hans etterslekt i Dyrøy, men at Johannes også havnet her i området visste jeg ikke. Du når meg på aasekkr(at)gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei. Jeg sender deg mail senere idag.Nå viser det seg at også broren Albrikt Christian drar nordover og havner i Kvæfjord.MvhKjell-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Turid Hølleland

Heisann! Vi har fokus på noen av de samme personene ser jeg.. Min mann er også etterkommer til Martine Dortea.. Det hadde vært utrolig hyggelig om vi kunne utvekslet informasjon... Min mail er turid dot holleland at gmail dot com.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Hei. Turid.Har sendt deg mail med slektsopplysninger på en gedcom fil. Er det andre som også stammer fra denne slekten/familien, så er jeg veldig interesert i å utveksle opplysninger.Min mail er kjellikk at hotmail dor com.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kvitle Kristiansen

Kjell-Arne - sendte du en oppdatert fil der du har med opplysningene jeg sendte deg om Otte Ananias Ottesen f.1810? Hvis ikke så kan jeg sende den til henne.Åse Kr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.