Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jörgen Ingman

[#78894] Anor till Håken Hansen från Aurskog, död Nes 1732

Recommended Posts

Gjest Jörgen Ingman

Här i sjelsregistret från gården Kjus i Nes på övre halvan på höger sida finns husmannen Haagen Hansön Urskoug död 1732. (Hans fru Mari Larsdatter står till höger): [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=747&idx_id=747&uid=ny&idx_side=-76>LenkeUndrar om någon känner till hans föräldrar? Det står Urskoug efter namnet så han borde varit född i Aurskog. Jag letade i bygdeboken därifrån men kunde inte hitta någon Hans med en son Håken. Det fanns två Hans som möjligen kunde varit far (de fanns på gårdarna Berg och Kjellingmo Övre) men de verkade inte ha någon son Håken. Det märkliga var dock att Hans på Berg hade en dotter Anne som gifte sig till Kjus i Nes, alltså samma gård där min Håken var husman, hon finns nästan överst på samma sida. De skulle alltså kunnat vara syskon och deras åldrar stämmer men de verkar ändå inte ha varit det trots att de var på Kjus samtidigt.Håken hade troligen också en syster som hette Kari Hansdatter, person nr 129 övre halvan höger sida, står som moder Kari Hansdatter:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Har inte gett upp denna nöt än men den verkar svårknäckt :-)Hittade av en slump att Manntalet från 1701 för Aurskog var digitaliserat och där hittade jag faktiskt en Håken (stavat Hogen här) med en far husman Hans Andersen. Åldern stämmer eftersom Håken var född ca 1697. LenkeDet som stör mig är att gården Foss Nordre verkar ligga i Blaker och i sjelsregistret står att han är född i Aurskog. Blaker tillhörde visserligen Aurskog då så det är tänkbart att den som skrev födelseort syftade på kommunen men i samma sjelsregister har jag en annan ana som står född i Blaker.... Antingen är det fel Håken jag hittat eller så var skrivaren av sjelsregistret inte konsekvent?En detalj; när jag gick igenom Aurskog/Blakers bygdeböcker tidigare så verkade namnet Håken vara extremt ovanligt, det var inte många som döptes till det där. Så det skulle kunna betyda att det är rätt jag hittat trots allt.Gjorde också ett sök på family search och där står Håkens föräldrar angivna som Hans Andersen och Mari Kristensen men inga uppgifter om dem.Glömde nämna det tidigare men Håken och hans fru Mari dog båda 1732 och efterlämnade fyra barn under 10 år. De hette Lars, Anne, Berte och Mari. Inget skifte gjordes. Lars och Bertes konfirmationer hittade jag (på Kjus resp Runni) men Anne och Mari är jag väldigt osäker på. Ev kan det vara Anne som konfirmeras på Vennevål 1739 och Mari på Skreksrud 1748, men har inte hittat bevis för det än. Intressant med Vennevål är att där finns en Lars Hansen född 1787 i Aurskog som skulle kunna vara bror till Håken och isåfall farbror till Anne men han finns ju inte i Manntalet 1701..... Kan han ha flyttat hemifrån redan som 14-åring?Tacksam för tips att gå vidare på denna!Mvh, Jörgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jörgen Ingman

Hej!Tar fram denna igen ifall någon vet något om dessa personer. Själv har jag inte kommit längre än sist.Mvh, Jörgen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.