Gå til innhold
Arkivverket

[#79062] Tolder Hans Hvidt, Stokke 1638-1660

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Takk for dette skiftet, Grete. Interessant med navn på skipperen. Det kunne passe bra med ektemann til Inger Bertelsdatter.All hjelp her blir satt pris på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(51:) ... bortsett fra at på det tidspunktet (1751) (og enda i åtte år til) var skipper Jens Hansen Hvidt ektemannen til Karen Christiansdatter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk til deg Per, som følger med fortsatt. Du har helt rett igjen! Jeg burde skrevet at han på det tidspunktet var gift med Karen C. og senere Inger Bertelsdatter.Bra du er våken også om kvelden :-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under min søking kom jeg over denne Jens Jensen Wih som gifter seg her i Stavern 1764: LenkeLurer på om han kan være en mulig sønn, eller slektning av skipper Jens Hansen With?Skal se om jeg finner flere opplysninger om denne mannen.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved skiftet etter hustru Karen Christiansdatter er ikke nevnt en sønn ved navn Jens, så da er vel denne Jens Jensen With ikke sønn av dette paret i alle fall. LenkeKan hende Larviks historie har noe om skipper Jens Hansen Hvidt ? En mulighet er også om det finnes lister over skip i Larvik ca 1750. Kan hende Sjøfartsmuseet i Larvik har svar på dette?Lokalbiblioteket i Larvik har en del kilder i historieavdelingen. Får ta meg en tur dit senere:-)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Alf Christophersen

42 Kan det være skrivefeil at Wilhelm er 8 år i 1731? I flg. andre kilder skal han være født i slutten av november. Kanskje det skulle stå 8 dager gammel ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(42/59/60:) Foreldrene til denne Wilhelm/Willem Hvid(t), f. i oktober 1731 (kjøpmann i Sandefjord, g.m. Catrine Marie Holck) var altså Willem Johannesen Hvidt i Alby, Veierland, Stokke (VF) og Susanne Christophersdatter (sen. g.m. Espen Alby), Wilhelm Johannessen igjen sønn av Johannes Christensen Hvidt. Willem d.y. f. 1731 ble far i 1780 til skipsreder Christopher Hvidt.Er det funnet noen forbindelse mellom ovennevnte og skipper Jens Hansen Hvidt (f. ca. 1710 ?) (g. 1. gang med Karen Christiansdatter (skifte 1759 Larvik, g. 2. gang med Inger Bertelsdatter) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Vites også noe mer om hvem denne Johannes christensen Hvidt var sønn av, utenom at vedkommende opplagt het Christen og kanskje også het Hvidt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Så langt jeg kjenner til, nevnes Johannes kun to ganger: I sønnens skifte i 1731 og ved hans egen begravelse i 1736. Det gir ikke grunnlag for å si noe om opphavet. Men navnet kan kanskje påvises i eldre kildemateriale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.