Gå til innhold
Arkivverket

[#79232] Bilde fra speiderleir


Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Skal vi gjette på at bildet ble tatt på Ingarö i 1935, og at det er snakk om norsk/svensk forbrødring? Nr. 2 fra venstre ble født i 1903.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(24): Ja... dette er eit anna hakekors enn Hitler sitt. Det var politisk delte meiningar om Hitler etter 1933/34 - så det kan ha vore ulik 'reaksjonstid' på å legge bort andre hakekors.(25) Det er vel meg (13) du siktar til med 'innsigelse om forstørrelser'.... Du må lese ein gong til.(26) Når du plasserer dette i 1935, er dei seine med å legge bort hakekorsa, og du plasserer dei samstundes på den mørkeblå politiske skalaen.... Ditt val.Ein observasjon kan vi gjere: nr. 2, 4 og 5 frå venstre har glatt ring (giftering?) på høgre ringfinger. Det er det først og fremst nordmenn og danskar som har. Nr. 3 har glatt ring på venstre ringfinger - som m.a. svenskar og britar har (og nordmenn og danskar som er skilde....)Dersom du veit kva tid nr.2 vart trulova, har du eit tidlegaste tidspunkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det er vel ikke sikkert at 'budskapet' om hakekorsets triste skjebne nådde helt ut til alle i 1934 og at noen speidere fortsatt brukte det en tid etter. Etter Wikipedia kom det krav om utskifting av svastikaen og en ny medalje kom først i 1935. Ivar har nyttige betraktninger omkring gifteringer. Kommer vi videre med dette bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Har du vært i kontakt med Speidermuseet (jfr. mitt innlegg 7)? Om de ikke kan hjelpe deg med tid, sted og identifisering, vil de kanskje likevel selv ha interesse av bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne B. Kristiansen

I hendhold til jubileumsboka for Norsk Speidergutt-forbunds 1911-1961 så fikk Arvid Østby Sølvulven i 1936. Lord Baden.Powell of Gilwell den i 1927 jfr. bilde i innlegg 23. Dermed kan en si at bildet er tatt før 1936.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(28) Eg har lest Sunnmørsposten for heile året 1933.... (den gongen Venstre-avis). Alle som ville, var godt informerte om stoda og utviklinga i Tyskland, inkludert bruken av hakekors. Leiaren og oppslaga då Hitler vart kanslar (31.jan 1933) var overraskande framsynte. Deretter vart diktaturet innført gradvis til Hitler fekk all makt i august 1934.Men det var naturlevis dei som ikkje ville sjå det dei såg... Aftenposten høyrde til desse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Bildet er sendt til speidermuseet. Jeg har i mellomtiden fått navnene til nr. 3 og 4 fra venstre, 2 har jeg fra før. Enig med deg, Helge - det var verre at myndighetene sviktet så totalt, enn at en avis som Aftenposten, et privat foretagende, tok feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg glemte dessverre å si takk til alle som har levert innspill, og særlig til John Johansen som kjenner igjen to personer på bildet. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.