Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Berit Carlsen

[#79283] MR - Hvor ligger gården Skaret?

Recommended Posts

Gjest Berit Carlsen

I ottar Roaldsets 'Gards- og ættesoge for Straumsnes (Tingvoll), Bind 1 s. 541 under gården Kamsvåg står at sønnen til Peder Størkesen Kamsvåg og Mildri Estensdotter - ESTEN, f. 1729 var gift med Beret Iversdotter og busett på SKARET. Jeg har ikke kunne finne denne gården. Går ut fra at den ligger i nærområdet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Jeg har bare sett litt på FS. Der fant jeg ekteparet Esten Pedersen gm.Berret Sophia Iversdt. Gaas. De fikk barna Peder Gaas Estensen 1753 Halse- 5/6 1786 Halsa, og datteren Lisbet Gaas Estensdt. 1759 Halse. Om disse har noe med deg å gjøre vet jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Øivind H Thingvold

Dette Skaret var nok plassen midt på Aspøya, mellom Aspa og Faksvågen. Det ligger også en Skaret på andre siden fjorden ved Kvalvåg, nå i Gjemnes kommune, men tidligere i Tingvoll sokn og prestegjeld. Vennlig hilsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Erling Myrbostad

Hei, kommentar til m.a. innlegg (4):Det blir litt feil, Øivind. Dette er nok Skaret, gardsnummer 126, som ligger på vestsida av sjølve Straumsneset, mellom gardene Kvisvik og Årsund. Der finn vi Esten og Beret Sophie som brukarar i perioden 1758-1765. Sjå Straumsnesboka bind 2.Sønnen Esten døde iflg bygdeboka i 1765 10 uker gammel, datteren Kristina Elisabet, f. 1759, vart gift med Jens Kristensen Linvåg på Tustna, de skjøta garden Nerbakkan under Leira på Tustna. 6 barn, men sålangt jeg kjenner til er det ikke etterkommere etter disse (men det kan finnes for det). Sønnen Peder, som er nevnt i innlegg (3), er ikke nevnt i bygdeboka.mvh Erling

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Carlsen

Takk for svarene. Det riktige er nok det som Erling (5.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Carlsen

Jeg prøver å få opp gården Skaret på FT 1801 uten å få noe treff.Noen som kan gi et hint?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Berit.Jeg fant to Schar-gårder ved å søke på gård begynner med (vis) S. Da kommer en liste med gårder som begynner på S opp. (Er ellers ikke kjent i området.) LenkeVennlig hilsen Anne-Lise

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Carlsen

Sch...., jan selvfølgelig var det en mulighet. Takk for det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive