Gå til innhold
Arkivverket

[#79474] Fornavn som har blitt til slektsnavn


Gjest Jan I. Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan I. Kristiansen

Som et apropos til diskusjonen rundt mannsnavnet Strømme og dets overgang fra fornavn til etternavn (Strømme Olsen Strømme), kan det være interessant å høre om tilsvarende eksempler. Jeg kan bidra med ett fra min egen slekt, og her er det attpåtil en kvinne som har blitt hedret på denne måten: Min tipptippoldefar fra Vinger, Ole Olsen Aleth, f. 1782, og dennes bror Niels Olsen Aleth, f. 1776, begynte ikke å bruke Aleth-navnet før i voksen alder, og jeg fant ikke ut av dets opprinnelse før jeg fant at deres mor var Alet Hansdatter. Niels fikk en datter som bar navnet Aleth Nielsdatter Aleth, men Aleth-navnet ble ikke videreført som slektsnavn.Skulle noen kunne bidra med hjelp til oppklaringen av Aleth-brødrenes far, Ole Nielsens opphav, mottar jeg slik med åpne armer. Ole Nielsen døde i Leiret i 1787, 56 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

(1) At Strømme som etternamn kjem av førenamnet, er vel helst eit unnatak. I dei fleste tilfella har det nok opphav i eit gardsnamn ved ein straum.Eit døme frå 1900-talet er Almar-Næss, der Almar er eit førenamn, jf. http://runeberg.org/hvemerhvem/1973/0015.html Her er det snakk om fars førenamn og etternamn som er sette saman til eit dobbelt etternamn (som er arva av neste generasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Linde-Nielsen

Du er inne på et interessant fenomen som oppstår på tvers av de vanlige navntradisjonene i tiden de oppstår.Når et oppstår som fast etternavn kan det være spesielle årsaker til det. Familien ønsker sansynligvis å ta vare på et navn som av grunner har betydd mye. Det kan ha hendt noe spesielt f.eks. ulykke, barseldød, en hendelse som har betydd frengang for familien eller man ønsker å vise økonomisk eller sosial velstand.Har sett kvinnenavn blitt ført videre som barns etternavn der hun er død i barsel eller mens barna er veldig små, antakelig for at de skal bære henne med seg videre som et minne, altså en slags oppkalling. I så fall er det jo med på å knytte en historie til enkeltpersoner vi møter på og gjøre dem mer virkelige.mvh. Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Flere eksempler fra Røros, mannsnavn som etternavn: Amund, Lasse, Saxe, Bonde, Tørres, Salve, vel også Bentz.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Annar Tangen

Hos samene er jo dette en gammel tradisjon.Siri, Amund, Guttorm, Magga(Margrete), Gaup(Jacob, Kauppi), Bær(Per),Sara,Turi(Ture,Tor) er bare noen eksempler fra den samiske tradisjonen hvor fornavn etterhvert har blitt til slektsnavn.V.h. Odd Annar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I nyere tid har vi flere eksempler på personer som har tatt ett av sine fornavn som slektsnavn. Spesielt blant artister og skuespillere kan det se ut til at dette ikke har vært helt uvanlig.Eilif Armand Andreassen, født 18.mars 1921 i Bergen, og hans familie måtte føre en lang kamp mot byråkratiet for å få lov til å ta hans andre fornavn som slektsnavn, og idag kjenner vi ham og hans døtre ved navnet Armand - se artikkel i BT her Lenke.Leif Normann Nilsen ble født 14.februar 1910 på Sagene i Kristiania. I begynnelsen av sin skuespillerkarriere konstruerte han et nytt etternavn basert på farens fornavn Just, og han kalte seg Just-Nilsen. Senere ble dette omgjort til Juster. Leif Justers nevø kjenner vi også som Rolf Just Nilsen.Skuespilleren Frank Robert Olstad (født 12.oktober i Kristiania) kjenner vi bare som Frank Robert, men om dette bare var et artistnavn eller et offisielt navn i Folkeregisteret, er jeg usikker på. Blant dagens artister kan nevnes Morten Abel Knutsen (født 1962) som har sløyfet etternavnet Knutsen og bare bruker sine to fornavn som artistnavn. Medlemmer av slekten Abel forsøkte vel for noen år siden å nekte ham å bruke navnet Morten Abel, men det ser jo ikke ut til at de kom noen vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Prinsesse Astrids mann, Johan Martin Ferner, har tatt sin fars fornavn som slektsnavn. Hans far Ferner Jakobsen ble født 20.juni 1885 på Nøtterøy (se nr. 35 blant guttene her - [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5605&idx_id=5605&uid=ny&idx_side=-82>Lenke ) , og han giftet seg 16.august 1912 i Vaalerengen kirke i Kristiania med Ragnhild Olsen fra Tromøy ( - se par nr.57 her -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 8: Tusen takk for lenken. Jeg har bistått Ted Rosvall med en del informasjon i forbindelse med hans nye utgave av 'Bernadotteättlingar', som kommer ut i august 2010. I forrige utgave stod det at giftermålet mellom Ferner og Olsen fant sted 14. august... Har sendt Ted en e-post, så får vi se om han rekker å få rettet det opp (blant Teds mange spørsmål var ikke dette giftermålet nevnt, derfor lette jeg heller ikke etter det).Navneendringen for Johan Martin Ferner og hans 2 søsken skjedde ved bevilling 21. november 1927, jf. Norsk Kundgjørelsestidende 25. november 1927 nr. 295, s. 1.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Skipper Ole Christian Simensen og hustru Christiane Dorthea født Christiansen i Sarpsborg fikk 15.desember 1865 en sønn som fikk navnet Olaf Ditlef - se den øverste innførselen på denne siden Lenke (Sarpsborg, Ministerialbok nr. 1 (1859-1868), Fødte og døpte 1866, side 102).Olaf tok etternavnet Ditlev-Simonsen, og han ble skipsreder og politiker. Han var bl.a. varaordfører i Kristiania 1914-1915, og hans sønnesønn Per Ditlev-Simonsen var ordfører i Oslo 1995-2007 og forsvarsminister 1989-1990.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Husmann Anders Svendsen og hans kone Anne Margrete Gulbrandsdatter, husfolk på en plass under gården Kraby i Østre Toten, fikk 25.mai 1843 en sønn som fikk navnet David - se innførsel nr.73 på denne siden Lenke (Oppland fylke, Østre Toten, Ministerialbok nr. 2 (1840-1847), Fødte og døpte 1843, side 27).Etter konfirmasjonen begynte David i lære hos gullsmed Jacob Tostrup i Christiania. Etter syv år i Paris og London kom David Andersen i 1876 tilbake til Norge sammen med sin engelske kone og deres sønn Arthur, og han startet sin egen gullsmedforretning. Sønnen Arthur (født 1875 i London) forandret i 1905 etternavnet til David-Andersen, og både firmaet og slekten er fremdeles kjent under dette navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan I. Kristiansen

Ser ut til å være en del slike eksempler, ja. Fellestrekk kan se ut til å være litt øvre sosiale lag og fornavnet satt sammen med et etternavn ved bruk av bindestrek. Når det gjelder bruken av kvinnenavn som slektsnavn, ser dette ut til å begrense seg til samisk navnetradisjon. (Men vel ikke sørsamisk?) En stund var jeg derfor faktisk inne på tanken at Aleth-brødrenes opprinnelse kunne være samisk, men heller vel nå til at grunnen til at navnet ble tatt i bruk, var av en rent praktisk karakter, nemlig at Olssønnene trengte et tilleggsnavn for å skille dem fra andre ved samme navn i festningsområdet. Å velge deres mors fornavn til dette formål, må vel allikevel kunne betraktes som temmelig spesielt (og kanskje unikt?).OOA var forresten gift med Olea Olsdatter (!). Hennes opprinnelse kjenner jeg heller ikke, og det er jo en del å velge blant...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.