Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#79571] hvor finner man info om skippere bosatt på Avaldsnes på 1800-tallet?

Recommended Posts

Gjest Kjetil Østebø

Vet noen hvor man kan finne informasjon om skippere i Rogaland på 1800-tallet? Min tipptippoldefar het Johan Joachim Christopher Ewers, ble født omlag 1781 i Rostoch og døde på Avaldsnes i 1861, hvor han også bodde fra tidlig på 1800-tallet. Da Ewers var gift med sin første kone fikk han to barn med en enke i Bergen med noen års mellomrom, så jeg går ut ifra at han har tilbrakt en del tid der. Har imidlertid ikke funnet ham i skipperrullene på statsarkivet i Bergen. Ble skippere på Avaldsnes innskrevet i Stavanger bys skipperruller?

Gjest Kurt Østbye

Jeg fikk hjelp av Geir Eide som er fra området, han sendte meg kopier av noen aktuelle sider fra et to-bindsverk som handler om sjøfart, fiske og hvalfangst på 1800-tallet i Haugesund/Karmøy-området. Jeg fant der opplysninger om en slektning som var skipper og hvalfanger.Jeg har ikke notert detaljer om kilden, men tror Geirs Epostadr. er: geir.eide@chello.noKansje Johan Arthur har nærmere opplysninger om Geir eller om bokverket.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.