Gå til innhold
Arkivverket

[#79579] Embret Kristensen Herstad, Elverum, Hedmark


Gjest Jan Søstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Søstuen

Embret Kristensen (Christensen) Herstad er oppført som far til Petronelle Embretsdatter Hagen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9172&idx_id=9172&uid=ny&idx_side=-63>Lenke nr 43.Petronelle er nevnt i Elverum Bygdebok bind 1 s. 146 under Nyborg. Hun var gift med Torgal Torgalsen Bjølsetsveen.Hun er også nevnt i FT1865 Lenke under Bjølsetsveen. Petronelle nevnes forøvrig med etternavn Hagen i Elverum Bygdebok.Jeg finner en Embret Kristensen (Engebreth Christensen) som tjenestefolk på Herstad under FT1801 Lenke, og jeg regner med at dette er den jeg leter etter. Det finnes også en Embret Kristensen som er nevnt på Rogstad under FT1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du kan jo sjekke fadderne.Har ikke funnet barn i 1.ektesk.Barn 2.ektesk., dpt. Elverum: Karen 17/1 1819, Petronelle 12/8 1821, Martinus 5/9 1824, Olia 24/6 1827 og Oluff 1/8 1830. Jeg fant to barn til, men her het faren Engebret Christensen og moren Marte Pedersdt. Det var disse to: Christopher 16/7 1815 Aamot, HE og Ole 20/3 1834 Elverum-død 1834.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Som vielsen viser (innlegg 2) var både Embret Kristensen og Marte Persdatter på Økset i 1814 - sikkert som tjenestefolk. De flyttet til Mora i Åmot, hvor en sønn ble født i 1815, og deretter til Herstad i Hernes, hvor de er nevnt som husfolk under garden ved barnefødsler i 1818 og 1821. Seinest 1824 kom de til Hagaroa (Hagen), og der ble de boende. Embret skal ha bodd i Hagasætra, der et par av barna nevnes i 1830-åra i forbindelse med konfirmasjon og dødsfall, og der det var dobbelt opp med hus etter sammenslåinga av Østre og Vestre Hagen i 1823. Embret døde som legdslem 30. september 1834, angivelig 56 år ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9173&idx_id=9173&uid=ny&idx_side=-200>Lenke (den som ble myrdet i Solør var ikke Embret, men mannen på linja under)).En sak som gikk for Elverum forlikskommisjon i 1825 viser at Embret Kristensen også må ha bodd ei tid på plassen ”Kalvehagen” under Hagen, der han og familien delte hus med Per Olsen (forliksprotokoll 4 for Elverum, fol. 76a). Plassen må være identisk med Kalvkvea, der dattera Karen Embretsdatter og svigersønnen Ola Olsen var husfolk utover på 1800-tallet.Skikkelige bevis for opphavet til Embret Kristensen og Marte Persdatter (mine 3 x tippoldeforeldre) har jeg til gode å se, men summen av en rekke mer eller mindre gode indisier gjør det overveiende sannsynlig at Embret Kristensen er identisk med vedkommende som ble født utafor ekteskap og døpt i Elverum 7. februar 1779 (Lenke), sønn av Kari Embretsdatter Kolstad og Kristen Eriksen Ørneset. Jeg har dette som en sterk teori.Når det gjelder opphavet til Marte Persdatter, er det flere holdepunkter. Hun må være lik den Marte Persdatter som var født på Knippa i Hernes i 1792, datter av Per Mortensen og Kari Hansdatter (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Tusen takk Berit og Ronny. Kari Embretsdatter nevnes i EB B7-II s. 472 og nevnes å være konfirmert i 1764. Jeg finner to mulige kandidater i FT1801 (i Elverum). En på Strand gift med Per Olsen og en på Nordre Opsal. Den første kan det ikke være, for hun var datter av Embret Halstensen og Guri Olsdatter på Strand. Den andre er oppført som enke og tjenestefolk på N. Opsal. Kan Kari Embretsdatter (Kolstad) allerede være død i 1801? Det er forøvrig en Kari Embretsdatter nevnt i FT1801 'logerende' hos Per Mortensen og Kari Hansdatter. Hun er oppfært å være 59 år gammel i 1801, så kanskje litt for gammel til å være den samme som blir konfirmert i 1764?Ronny, du nevner Ørneset. Er det Ørneset i Søndre Osen du mener her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ja, Ørneset i Søre Osen. Kristen Eriksen var født på Rostad (Rogstad) i Hernes i 1754 (døpt 8. desember 1754, Lenke venstre side, nederst) før foreldra Erik Semmingsen (fra Uthus) og Siri Olsdatter flyttet til Ørneset. Kristen ble husmann på Svartbekken i Elverum, hvor du finner ham i 1801.Det kan ikke være tvil om at den Kari Embretsdatter Kolstad som er oppgitt som mor til Embret Kristensen i 1779, er lik Kari Embretsdatter Kolstad som ble konfirmert 17. juni 1764 og den Kari som i ekstraskatten 1762 er oppført som datter av husmann Embret Knutsen og Kari Knutsdatter på Kolstad.Kari er ikke innført som gravlagt i Elverum fram til 1801. Jeg tror hun er den 59-årige Kari Embretsdatter som var hos Per Mortensen i 1801, men det er vanskelig å bevise. Konfirmasjonsalder over 20 år forekommer, men oppgitt alder i 1801 kan også være for høy. Blant døde i Elverum etter 1801 er den mest aktuelle kandidaten ei Kari Embretsdatter, død som legdslem (uten oppgitt bosted) den 22. september 1816, angivelig 70 år. Men det trenger ikke være henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.