Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Frode Myrheim

[#79802] Malene Nilsdotter frå Haugstenplassen i Råde

Recommended Posts

Gjest Frode Myrheim

Er det nokon som kan stadfeste at Magadalena Mikkelsen i 1865 og 1875-tellinga for Kristiania: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f70301&gardpostnr=1351&personpostnr=40117&merk=40117#ovre>Lenke er identisk med Malene Nilsdotter, dotter av Nils Nilsson Haugstenplassen og Maria Tøllevsdotter, døypt 1. august 1802 i Råde sokn:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Frode.Jeg legger inn lenken til 1865-tellingen: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60301&gardpostnr=756&personpostnr=21410#nedre>LenkeDatteren (Maren) Sophie 27 år er døpt i Oslo Domkirke 15. sept. 1839, født 10. mai: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 12 (1837-1845), Fødte og døpte 1839, side 165-166. Permanent sidelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Myrheim

Takk for svar!Ja det er jo eit sterkt indisium for at dette er den rette. Nei eg har ikkje funni ekteskapet mellom Gudbrand og Malene.Beste helsing Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Her er Malenes familie i 1801: LenkeHer ser vi at søsteren Karen faktisk heter Karen Sophie, og da kan en jo tenke at Maren Sophie kan være oppkalt etter henne.Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Myrheim

Eg er samd i at ho kan vera oppkalla.Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant vielsen 7. des. 1827 i Domkirken: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 10 (1824-1830), Ekteviede 1828, side 940-941. Permanent sidelenke: Lenke(nr. 3 nederst)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Her i lysningen (forlovererklæring) står det at hun er datter av Niels Nielsen på en plass under Hau(ge)sten i Raa(d)e. Skriveren kaller henne også Magdalene.. Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Forlovererklæringer nr. 13 (1822-1837), Forlovererklæringer 1827, side 200-201. Permanent sidelenke: Lenke Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.I tellingen i 1801 i Råde står det at kona til Niels heter Maria Torgersdatter. Dette er nok feil, for hun kalles Tollefsdatter (f. ca 1766) i bygdeboka. Noen av barna er døpt i Rygge og i dåpen til Hans Jørgen 17. april 1794 står det Tollefsd. (andre ovenfra) Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 2 (1771-1814), Fødte og døpte 1794, side 54. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=414&idx_id=414&uid=ny&idx_side=-57>Lenke På dette tidspunktet er familien på en plass under Evje herregård.Du kan også støte på at hun kalles 'Tolvsdatter', som i dåpen til Karen Sophia 5. juni 1797 (nest nederst h. side) Kildeinformasjon: Østfold fylke, Rygge, Ministerialbok nr. 2 (1771-1814), Fødte og døpte 1797, side 58. Permanent sidelenke:

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg kan jo nevne at min tipptippoldemor, Gunild Haagensdatter Haugesten forøvrig er Malenes fadder ved dåpen - se lenke i (1) og (4) Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Myrheim

Dette er det eg har funni ut så langt om denne familien. Dei hadde nok fleire barn:Gudbrand Mikkelsen, f. Gullberg 1801, gift 1827 i Oslo domkirke med Malene Nilsdatter fra Haugstenplassen i Råde, f. Haugstenplassen [Råde] 1802, utflytta 1821 til Kristiania, og bosatt der i Akersgata i 1865 og 1875. Han var skomakermester. Barn: Nils Fredrik, f. Radet 1832, Maren Sofie, f. 1839, Oscar Gunnerius, f. 1841, Karoline Fredrikke, f. Østre gate (tidligere navn på Karl Johans gate) 1843, Oluf Wilhelm, f. Vognmannsgata 1846. Alle barna, bortsett fra Nils Fredrik som er døpt i Moss, er døpt i Oslo domkirke.Årsaken til at eg spør om denne familien er at eg driv å skriv gards- og slektshistorie for Høland, og Gudbrand var jo født på ein husmannsplass som het Gullberg, og som låg under Østre Nes i Høland.mvh. Frode

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Da har du vel fått bekreftelse på at Malene = Magdalene? :-)Jeg tror forøvrig det mest riktige er å kalle faren hennes 'Niels Nielsen, husmann på en plass under øvre Haugesten' (med e). Om du skal se i bygdeboka, står det om dem på s. 15. Jeg vet ikke hvor Niels kommer fra. Først trodde jeg at han kunne være bror til Anne Kirstine Nielsdatter Oven (på Haugesten), men finner ingen sammenheng - bare ni andre søsken. Det er mange i forumet her som som har mye bedre oversikt over området enn jeg har.Hjelper gjerne når det er bygdebøker som skal skrives - vi er jo alle opptatt av at opplysningene skal være korrekte. :-) Høland har jeg imidlertid ikke noe kjennskap til. Si fra om det er andre Rygge/Råde/Moss-spørsmål, for jeg har bygdebøker (og farsslekt) herfra.Vennlig hilsen Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frode Myrheim

Takk så langt Anne-Lise!Når det gjeld skrivemåte av personnamn på personar født før 1850 normerar eg disse. Slik at skriftforma Niels blir Nils. Ein skal her hugse på at det er ikkje personane sjølv som har skrivi namnet sitt, men prestar og andre embetsmenn med dansk skriftmål. Som du sikkert har lagt merke til fans det heller inga rettskrivingsreglar i eldre tid. Namn kunne skrivast på mange måtar. Slik eg ser det handlar det i mangt å mykje om å gje folk deira rett namn, altså deira norske namn, slik dei vart brukt i dagleg tala. Når det det gjeld skriving av gardsnamn, og stadnamn generelt, held eg meg åt dei offisielle skrivemåtane åt Statens Kartverk.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Frode.Ja, det var ikke navnet hans, jeg er klar over normeringen. Jeg mente bare at det var en E i gårdsnavnet og at plassen lå¨til Øvre Haugesten. Etter hva jeg forstår, er det jo ti bruksnummer bare på Øvre Haugesten og at en kan tro det er snakk om et av disse brukene om betegnelsen Haugestensplass blir brukt. Bygdeboka for Råde har ikke noe eget navn på denne plassen. Mvh Anne-Lise

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Dag Løkke

Min farmor kom fra gården Haugesten i Råde. Det er riktig at navnet skrives med E i dag. Men i FT 1910 ble det skrevet uten E (Haugsten). Jeg husker at min farmor UTTALTE navnet uten G og E, og det gjør mange rådesokninger fortsatt. Skrivemåten (av navn generelt) fulgte nok mer uttalen tidligere, og da kunne den jo variere fra tid til annen. Presten i Vår Frelsers kirke i Kristiania har sikkert skrevet navnet slik som bruden uttalte det.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.