Gå til innhold
Arkivverket

[#79813] Aldersgrense for ekteskap rundt 1800


Gjest Thomas Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Thomas Hansen

Var det noen aldersgrense for inngåelse av ekteskap rundt 1800? Jeg har funnet en vigselsoppføring i en kirkebok fra 1808, men der står verken foreldrenes navn eller brudeparets alder, så alt jeg har å gå etter er brudeparets navn - og hvis det er de jeg har mistanke om at det er, så er bruden bare 10 år gammel når de gifter seg (brudgommen er 17).Jeg har bladd gjennom kirkebøkene for å se om jeg kan finne dem et annet sted, men uten hell. Og jeg vet at de får et ektefødt barn allerede i 1814, så helt utenkelig er det kanskje ikke - men jeg har ikke kommet over noen andre i min familie som blir gift så tidlig.Dette er i Skjeberg i Østfold, hvis det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

En betingelse var vel i prinsippet at man skulle være konfirmert. Det er vel ikke spesielt sannsynlig at bruden var 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Prestedatteren Karen Christophersdatter Munthe var døpt i Hafslo 22. april 1722, og giftet seg samme sted 4. oktober 1735 med Claus Rumohr. De fikk datteren Karen Munthe Rumohr 23. oktober 1736, og den 14-årige moren døde på barselseng. På henens gravstein skal det etter sigende ha stått: 'Jeg var ei fulde femten Aar, Da Gud mig Mand og Barn undte, Herunder hviler Karen Munthe'.Dette er så vidt jeg vet norsk 'rekord' i tidlig gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Hansen

Takk for svar. Jeg er enig i at det ikke virket spesielt sannsynlig, men jeg tenkte det kunne være en form for arrangert ekteskap der man ventet en stund med fullbyrdelsen. Mer sannsynlig er det nok at jeg har funnet et annet par med samme navn (og i samme kommune) som de jeg leter etter. Jeg får bare lete videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Du kan se helt bort fra at en tiåring ble gift i Norge i 1808. Legg ut opplysninger om paret du leter her i Brukarforum, helst under et nytt tema der du skriver navn og stedsangivelse i tematitelen, så får du ganske sikkert hjelp av lokalkjente og andre gode hjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.