Gå til innhold
Arkivverket

[#79867] Skifte i Høland - mulige spor


Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Torgeir Kvalvaag

14.januar 1809 ble skiftet etter Gunhild Olsdatter på Bøen i Søndre Høland avsluttet. Det synes å rå en viss usikkerhet om hvem hennes foreldre var, kfr. Gårds- og slektshistorie for Høland bd. 4 s.552.Jeg lurer på om det er mulig å finne spor til løsningen i hennes skifte. Hvis hennes foreldre var Ole Olsen og Olea Olsdtr. på Holtet, hadde hun mange søsken. De het vel i tilfelle noe med 'Olsen' eller 'Olsdtr'. Ole Olsen selv overlevde sin datter, og jeg har stirret med 'blind' på leting etter navn i skiftet som kan minne om Ole eller noen av Gunhilds søsken. Men til ingen nytte.Er jeg helt på feil jorde med denne letemetodikken eller har jeg oversett eventuelle navnespor? Kanskje er det meningsløst å søke etter slike spor i et skifte?Uansett, her er lenkene:Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25586/638>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25586/638Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Dette ble kanskje for komplisert i sommerkvelden. Forsøker derfor på denne måten:Er det sannsynlig at vi i skiftet etter en person som Gunhild Olsdatter finner nevnt noen fra hennes familie, foreldre evt søsken? Dette har kanskje noe med arverett å gjøre, og der er jeg i tilfelle på tynn is.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hva med å se om det finnes et skifte etter han du tror er hennes far. Barna/barnet til Gunnild vil i tilfelle være nevnt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Torgeir,Det kunne jo se ut på side 2 i skiftet som det står nevnt en Ole Bergsjø med 100 daler gjeld, men skriften der er ikke blandt de beste.Men hvis Gunhild Olsdatter ble begravet i august 1808 som '32' år gammel, har du forsøkt å finne henne via for eksempel konfirmasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dette skiftet spesielt har jeg ikke kikket på, men letemetodikken generelt er fornuftig nok:Et skifte gir opplysninger om hvem avdøde ble arvet av, men opplysninger om andre slektninger kan dukke opp i mange sammenhenger. De vanligste er kanskje: 1) Jordegodshjemler, der det for eksempel kan hete at boet eier så så mye jf et tidligere skifte. 2) Gjeldsposter der eventuelle slektskap til kreditorene er spesifisert, særlig myndlinger. 3) Slektninger som ble anordnet som formyndere for umyndige arvinger av avdøde, eller slektninger som var til stede ved skifteforhandlingene på små barns vegne for å påse at alt gikk riktig for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for konstruktive innspill. 14.desember 1792 finner vi blant 'Piger af Hemnæs' en Gunild Olsd. Bøen, 16 år gammel (#21). Jenta må være født 1775-77: Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7576&idx_id=7576&uid=ny&idx_side=-135>LenkePermanent bildelenke: Lenke15.september 1807 ble ungkar Christian Bergersen Bøen og Pigen Gunild Olsd. Bøen viet på Bøen iht. bevilgning:Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke23.august 1808 begraves Gunild Olsd. Bøen i Hemnes, 32 år gammel (#140). Dvs. født ca 1775-1777:Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: LenkeHun etterlot seg et nyfødt pikebarn for 28.juli 1808 ble datteren Rebekka Christensdatter døpt i Løken krk (#69):Permanent sidelenke: LenkePermanent bildelenke: Lenke Hvis alderen som oppgis ved hennes død, dvs. 32 år, er korrekt, kan ikke dette være samme Gunild Olsdatter som ved tellingen i 1801 bor på Bøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.