Gå til innhold
Arkivverket

[#79933] Arnt (Arendt) Brodtkorp, Vardø/Trondheim


Gjest Arne Hove-Ødegård
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Hove-Ødegård

Ingeborg Arntsdatter Brodtkorp, født 10/10.1870/døbt 6/11.1870 i Sør-Fron, Oppland står oppført med Arnt Brodtkorp (i klokkerboken med Kristiansen som mellomnavn) som far. Ingeborg er født som uekte barn. Arnt er nevnt som ungkar og kjøpmann i Trondheim, 32 år (dvs. født ca 1838) gammel. I klokkerboken står Vardø også nevnt som hjemsted. Mye peker i retning av Arnt Nikolai Brodtkorp i Vardø, jfr. folketelling 1865 og 1875, han er den eneste jeg finner med dette navn i det aktuelle tidsrom. Andre opplysninger gjør meg usikker : Arnt ble født i 1834 og gift i 1860 (dvs. ikke ungkar i 1870), Kristiansen som mellomnavn gir ingen riktige koplinger bakover og Trondheim passer ikke inn. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette farsskapet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Bjørg...nei, det er der jeg får en av usikkerhetene med denne Arnt Brodtkorp. Men...finnes det flere med samme navn i samme tidsepoke ?...jeg har ikke funnet noen enda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Hukkelberg

Jeg har søkt i 1865 med alle mulige skrivemåter på fornavn og etternavn. Både Brodtkorp og Kristiansen. Men, nei....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Hove-Ødegård

Bjørg...tusen takk for at du engasjerer deg i min utfordring :-). Så langt ser det ut til at oppføringene i kirkebøkene i Sør-Fron, både klokkerbok og ministerialbok for Ingeborgs fødsel i 1870 er befengt med feil og unøyaktigheter, og at aktuell far er Arnt Nikolai Brodtkorp, bosatt i Vardø hverfall 1865 og 1875 iflg. folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.