Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Leif Salicath

[#79946] Dødsinfo for kjøpmann Mogens Justsøn Barch 1723- og Kirstine Bruun ca 1738- ?

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Han er sønn av Just Adamsen Barch 1692-1731 og Anne Mogensdatter 1693-1770. Farfar er byfogd i Christiania Adam Barch ca 1650-1705 og Farmor er Marthe Pedersdatter Leth 1667-1694.Kirstine Bruun er datter av Jørgens Fredriksen Bruun 1669-1741 (født i Amsterdam) og Edel Kirstine Clausdatter Kofoed 1715-1756 (født i Kjøbenhavn (?)). Kofoedene kan følges flere slektsledd videre bakover.Jeg søker altså info om død/begravelse for Mogens og Kirstine og det samme for noen av deres barn (Anna 1751-, Petter 1753- og Just 1767-).Mogens var kjøpmann i Christiania og deres ekteskap stod 16.jun.1751 i Vår Frelsers kirke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Berit Knudsen

Just levde i 1801 Lenke, men jeg finner ikke de 2 andre i 1801

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Se Opsloe; Mogens begr. 07.12.1769 og Kiersten 03.08.1764.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Salicath

Tusen takk, Geir. Det er deilig å få disse på plass.Og, Berit, jeg får lete etter 1801. Takk for det.Jeg prøver å henge på et spørsmål til. Det gjelder byfogden Adam Barch hvor jeg har forsøkt å finne skifte uten klaff. Håper på mere opplysninger om byfogden og evt. andre barn av ham.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Skifteprotokoll 3 begynner med Adam Barch, men folio 1 mangler.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

PS. Folio 10 mangler også. (Jeg kjenner hans barn om du har spørsmål etter å ha lest skiftet).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Salicath

Tusen takk.Litt av et skifte, men ikke så mye til barna hvor bare Karen døpt 2.sep.1691, Just døpt 5.jan 1693 og Maren døpt 15.apr.1693 lever når faren dør. Lisbeth født og død i 1691 og Peder født og død i 1694 er de andre jeg har.Jeg ser nå også at jeg kanskje har rotet litt med datoene for hans to hustruer. Er dette riktig:Marthe Pedersdatter Leth døpt 12.jul 1667, begr. 8.jun 1694 og gift 28.sep.1687, dvs. mor til alle barna.Anna Krefting døpt 10.mar.1658, begr. 10.aug.1692 - hvor den siste dato vel umulig kan stemme, eller er noe annet galt ? (Magler også gift dato).

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Salicath

Her er Petter ugift med søsteren Inger Maria som da var enke. Hun giftet seg på nytt litt senere i 1801. På Syverstad i Asker døde hennes mann i 1800 og hun har Ragnhilde Kirstine Thrane på 14 år, søsterdatter (og min tip tip) datter av tollfullmektig Samuel Thrane og Johanne Dorothea Barch hos seg.LenkeDa gjenstår Anna født 1751 som kanskje døde tidlig.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til (7), barn og første kone har du korrekte opplysninger om. Vielsen med Anna Krefting (12.12.1695) på Bærums Jernverk finner du ikke på nettet, jeg skal sende deg kildeangivelse senere på e-post.Men Mogens Barchs sønn Just født i 1767 stemmer vel ikke. Han er oppgitt 16 år i farens skifte og skal vel være den Just som foreldrene døper i Vor Frelsers Kirke 05.04.1754?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Salicath

Veldig bra, Geir.Når det gjelder Just født 1767 har jeg bare ft1801 (se (2)) som kilde og når moren dør i 1764 så er det selvsagt feil.Gammel student ? Kan dette være en annen Just ?Skiftene pleier også å være korrekte. Takk for korreksjonen.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Leif Salicath

Når en ser på de eldste tilgjengelig skiftene i Christiania, så sees jo Adam Barch som byfogd og Mogens Lauritzen som by- og rådstueskriver. Sistnevntes yngste datter Anna gifter seg da også med Just Adamsen Barch i 1720.Jeg har lett mye etter opphavet og det er noe å finne om Mogens, men har lite konkret, men Familysearch har begr. 19.sep.1697 (og gift 25.okt.1676) mens Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Paléet har en info om at han forsøker å selge en eiendom i 1708 (som avgått rådstueskriver). Da kan han ikke være død i 1697 !!Jeg er litt usikker på om linken vil virke fordi det er flere like linkadresser på Wikipedia. Kommer en til Paleet shoppingsenter (samme link), velg 'Bygninger i Oslo' nederst på websiden.Med visse verdier skulle det være et skifte etter ham, men det finner jeg ikke.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.