Gå til innhold
Arkivverket

[#79971] Slektsforhold på Kråkvik i Ringsaker

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Kan noen fortelle meg hvor i skiftet på Mengshol det står at Mikkel Kråkvik først var gift med Gudbjør - slik Hans oppgir i (41) - eller er ikke denne opplysningen hentet fra skiftet? Evt. hvor ellers?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Skiftet på Mengshoel etter Johannes Olsen gir at hans datter Ingri er død og gift med Michel Olsen Krogvik, g. 1) med Gubiør Lauritzdatter Hvalstad. Skiftet på Hvalstad i 1662 etter Lauritz Rasmussen gir at datter nr. 6 Gubiør var gift med Michel Olsen Krogvik. Senere var jo Marthe Michelsdatter gift 2 ganger, først med Jon Toresen, 2 barn Michel og Siri, deretter gift med Michel Oudensen, 5 barn, Michel, Eli, Marthe, Sissel og Kari. En ser at den Michel Jonsen død 1761 er gift og har flere barn som halvbroren Michel Oudensen er verge for da de arver bestemoren Marthe Michelsdatter i 1765. Da er det ialfall klart at Marthe Michelsdatter Krogvik hadde 2 ektemenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans: Hvor fant du at Mikkel Oudensen var halvbror til Mikkel Jonsen? Det var vel da i skiftet etter bestemoren? Det betyr at nå kan Ouden Mikkelsen få ei kone og mange slektstavler kan rettes opp!Så er spørsmålet: Hvor er Ouden fra? Vinju i Veldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette gir jo neppe mye mere, men Hågen Mikkelsen Vinju og Ouden Mikkelsen Kråkvik har døtre med navn Sissel og Eli. Muligens tilfeldig? Ouden sin eldste datter var vel Eli? Og det samme for Hågen. Eli Hågensen døde nok som barn og dermed kalte han sin neste datter også Eli.Dette gjør at jeg tror at Mikkel Oudensen Vinju sin kone het Eli????Ouden sin datter nr to var Marte. Også oppkalling. Hvor eventuelt Sissel-navnet kommer fra har jeg ingen ide om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dersom det er interessant å diskutere om det er noen sammenheng mellom Kråkvik og Vinju, så vet vi at Ole Mikkelsen Kråkvik ble gift til Kås. Lisbet Kristensdatter Kås ble gift med Hågen Oudensen Vinju sin fetter, Ouden Olsen Granerud. Da han døde, giftet hun seg med Torger Nilsen Løken. Dette er ikke indikasjon på annet enn at slektskretsen giftet seg innad i kretsen i den grad det var tillatt.Dette gav muligheter til å holde de gardene som familien hadde, evt hadde hatt, i slekta. Og da dreier det seg om både Skjerpen og Glestad.Vi er her inne i de betydeligste slektene i Veldre og tildels Ringsaker. By, Tokstad, Løken, Bolstad etc. Det er jo muligens også i disse slekter man må tenke for å finne Mikkel Olsen Kråkvik den eldre. Ikke Mustad. Vi finner koner med farsnavn Ouden på Mengshol og Tokstad. Ikke helt matchende i tid, men dog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Vedr tolkning av Skiftet på Mengshol 1667 nevnt i bla. (41), (51) og (52).Jeg har fått andre til å lese gjennom den skannede originalen http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25181/171 og de bekrefter min amatørlesning som konkluderer med at det ikke står noe om Mikkel Olsen Kråkviks første ekteskap med Gudbjør Lauritsdatter Kvarstad (Hvalstad) i skiftet. De som hevder noe annet bes presisere hvor i skiftet det står.Spørsmålet er da om det finnes andre kilder som spesifiserer rekkefølgen på ekteskapene?Hvis ikke, ser det ut til å rime bedre med alderen på Mikkels barn i 1666 (Gunder 13 år, Oluf 12, Mikkel 6), og navnene på kona Ingrids barn nevnt i 1667 (Ole, Anne, Sissel), at Mikkel først var gift med Ingrid Johannesdatter Mengshol og så senest 1660-62 med Gudbjør Lauritsdatter Kvarstad. Dette forutsetter at sønnen Gunder døde før 1667 - noe jeg ikke vet om stemmer. Mikkel Mikkelsen må da være sønn av Gudbjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Thor ang. innlegg 40, vedrørende Kari Mikkelsdtr Kråkvik. Som jeg skrev i innlegg 15 er det nevnt 4 barn etter Gudbrand og Kari,1.Even Gudbrandsen f 1696 d 1740 gm Sidsel Børresdtr Flisaker2.Ole Gudbrandsen f 1699 gm Mari Nilsdtr By, eier av By på Ring3.Eli Gudbrandsdtr f 1700 gm Håken Iversen Hundskjold4.Lisbeth Gudbrandsdtr f 1706 gm Gudbrand Halvorsen Jørgensborg Nordre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else Kari! Det er i hvertfall lurt å sjå hva man sjøl har i databasen. Jeg manglet bare 2.Ole Gudbrandsen f 1699 gm Mari Nilsdtr By, eier av By på Ring, men du fikk meg i hvertfall til å se etter.Ligger litt lavt i lende nå. Er egentlig opptatt til søndag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Etter innlegg (62) ble det stille om rekkefølgen på Mikkel Olsen Kråkviks koner. Jeg regner med at det betyr at ingen i dette tema kjenner til noe som taler mot rekkefølgen som er foreslått i (62).----Jeg har tidligere skrevet at jeg synes det er for tidlig å avskrive forbindelsen Mustad-Kråkvik uten i det minste å lese artikler som er publisert om Mustadslekta. Terje Tandsether har nå undersøkt artikkelserien om Mustad slekta, skrevet av Alf Gyland, som står i Vestoppland slektshistorielags tidsskrift fra hefte 4-1991. I hefte 2-1993 skriver han «Mikkel Olsen er i Vardal bygdebok 1 s. 130 benevnt Kråkvik i Ringsaker og følgelig identisk med den i manntallene 1664/1666 oppførte bruker som var 45/47 år gammel. Dette er foreløpig ikke bekreftet.» Jeg har i tillegg sjekket artikler om slekta i NST bind 11 og 12. Der står det intet om forbindelsen.Etter dette er lite eller ingenting kjent som taler for at Mikkel Olsen Mustad er Mikkel Olsen Kråkvik. Men å konkludere med at Mikkel Kråkvik var fra Ringsaker blir også for snevert - det er f.eks bare 1-2 kilometer med Mjøsvann mellom Kråkvik og Vardal.I enda et forsøk på å finne ut om det kan være en grunn til opplysningen i Vardal Bygdebok sjekket jeg registeret til Leif Midthaugs privatarkiv på Hamar, som Lars Ove har skannet. Midthaug har skrevet om Mustadslekt – se side 37 i registeret (fysisk side 43 i pdfen) – Eske 10, pakke 17b, nr 38. Kanskje Lars Owe har mulighet til å sjekke dokumentet ved anledning? - og hvis det inneholder noe om saken – når er det datert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Ja jeg kan sjekke hva som står i Midthaugs arkiv, og jeg ser også at Spangen har Mustad og Krogvik (er det den samme som Kråkvik?)I morgen eller onsdag får dere svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg kan jo ikke ha motforestillinger mot det Geir skriver, men da må noen legge dokumentasjon på bordet. Inntil da er han for meg fra Ringsaker. Jeg krever IKKE at noen andre sier det samme!Kråkvik eller Krogvik etc. Synes gardsnavn forflater debatten. For noen er dette religion. For meg bør det helst være enkelt, lettfattelig og skrivbart norsk. En må aller helst ha hovedfag i historie for å forstå gardsnavn. Jeg er en enkel bonde. Alt jeg gjør her er hobby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da er det her fortsatt mange tråder som henger i lufta, men vi kan med 100% sikkerhet fastslå at Ouden Mikkelsen ikke var sønn på Kråkvik, men at han er fra Vinju i Veldre.For å finne opphavet til Mikkel Olsen på Kråkvik, står det nok igjen mye arbeid. Så langt har det ikke kommet fram noen primærkilde som sier han er fra Vardal!For at slekta på Kråkvik, totalt sett, skal sies å være ferdig utredet, gjennstår det mye arbeid i alle ledd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Kommer ikke 'fasiten' ved juletider i form av en bygdebok som omhandler bla Kråkvik? Det var i alle fall planen i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvis bygdeboka for Ringsaker som er på trappene inneholder Krogvik så blir det ingen fasit. Det er samme forfatter som Nes-bøkene og de inneholder masse feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men det står jo mye bra i disse bygdebøkene også da Hans! Men det er jo en sekundærkilde og da kan man egentlig ikke nytte det som annet enn et arbeidsgrunnlag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det var en grunn til at jeg satte fasit i anførselstegn, men så lenge ingen publiserer rettinger er boka 'state of the art'. Det hjelper lite å bare klage på at det er mye feil i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.