Gå til innhold
Arkivverket

[#79989] Ang. salg av eiendom i Sverige


Gjest Odd Kjetil Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Odd Kjetil Berg

Min oldefar kom fra Galtviken, Sillerud sogn i Värmland. Hans fødeplass hete Mellantorpet, og dette ble arvet av hans bror, Peter (Pelle) Peterson. Han var gift med Florina Olsdatter. Da Peter dør, overtar hans søster Agneta plassen, og Florina må flytte. Agneta har plassen i ca 5 år før hun dør, da kommer Florina og barnene tilbake. Florina dør i 1899-1900 og plassen blir solgt til nabotorpet.Ved salget må det innhentes underskrifter fra arvingene for at bruket kan skjøtes over. Alle Peters og Florinas barn var da utvandret til USA, det samme varden elste broren og hans barn.2 søstre(evnt. deres barn) som jeg ikke har greid og lokalisere var trolig de eneste arvinger som var igjen i Skandinavia. Det var 4 søstere, en er allerede nevnt som død, de 3 siste har følgende data: Stina Petersdotter, født 19/9-1828 Christina Petersdtr. født 8/10-1835 Britta Kajsa petersdtr. født 28/10-1838En av disse voks trolig ikke opp, men jeg klarer ikke navngi hvem, da dette ble borte i et datakræsj jeg hadde her for noen år siden.Kjøperen sente et brev til sin bror, Albin Olson som var skredder i Oslo, før han reiste til USA i 1903 Hun ba om at han måtte få underskrifter fra arvingene som trolig oppholt seg i eller rundt Oslo.Han fikk underskrifter fra to personer, men jeg klarer ikke å finne disse igjen noen sted.Salgspapirene ble underskrevet av hhv. Julius Kristiansen og Johs. (Johannes) Gronli.Dette tyder på at en av jentene var gift med Kristian ????? eller ????? Kristiansen. den andre med en med navn Grønli, men kanskje i USA. Finner en del Gronli i Usa, men ikke Johs eller Johannes.Er det noen som klarer å løse denne nøtten? Hvem var disse som skrev under på salgspapirene? Sønner eller ektemenn? Odd Kjetil Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.