Gå til innhold
Arkivverket

[#80151] Hvem var Jomfru Kold som får et uekte barn i 1807

Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Johanna Cecilia Beichman blir konfirmert høsten 1801 i Bratsberg. Hun dør senere på høsten og begraves 16 desember 1801 Lenke Jeg klarer ikke lese alt som står der. Er det dødsårsak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har prøvd å lete etter giftermålet til Catharina Maria Beichman og Andreas Røst Morsund men finner det ikke i Strinda Bratsberg eller Bakke fra 1801-1809 og heller ikke i Trondheim domkirken eller Vår frue fra 1805-1809. Også prøvd å lete i Skogn i dette tidsrommet da hun var hos sin morbror der i 1801. Hvordan kan de ha truffet hverandre tro? Har Andreas noen karriere i militæret? Vært i Trondheim? Eller har hun vært nordover med halvsøsteren Margrethe Maria som giftet seg i Alta i 1808?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Nei, Andreas var ikke militær. Da faren Hans Andreas Moursund, som var gift tre ggr., døde i 1802, ble det i 1804 holdt auksjon over godset. Grosserer Chr. Ameln i Bergen fikk da tilslaget for 10.050 riksdaler, men alt året etter solgte han det til H.A.M. fjerde sønn Andreas Røst Moursund. A.R.M. var således eier, Proprietær, over 'den søndre del' av Tromsø-godset. Som sådan må man vel tro at han reiste mye, og var sikkert flere ganger i Trondhjem. Bensjorda hadde jo også gjestgiverbevilgning, og i eldre tider tok alle prominente reisende inn der. Så Moursund-folket hadde en stor og bred kontaktflate. Randi! Man kjenner jo godt til 'Moursund'-folket. Mange av dem var gift flere ggr., så det kom mange koner inn i bildet. Om dem har vi heller visst lite, så du skal ha takk for at du tar opp dette. (oppl. delvis fra Ytreberg, som kunne sin historie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her er dåpen til moren Susanne Arentz 28 mars 1741 i Domkirken i Trondheim [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2329&idx_id=2329&uid=ny&idx_side=-72>Lenke Foreldre Otto Hansen Arentz og Margrethe Maria Godtshee.De gifter seg i Stadsbygd 11 sep 1736 LenkeOtto var sønn av Hans Petersen Arentz og Susanna Ottesdtr Schreuder. Her er en tråd om deres barn LenkeHans Petersen Arentz var sønn av Peter Heinrichsen Arentz (1633- 1710) og Sara Hansen LenkeHer er lenke til en avskrift fra Kvinherad kirkebok hvor Hans Petersen Arentz har skrevet om sin familie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(80:) Sønn av Andreas Røst Moursund og Cathrine Marie Beichman, Hans Andreas Moursund, skal være født i Bentsjord, Tromsøysund, i 1808. Ble han altså født før foreldrene giftet seg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har funnet dåpen til Albrecht Andreas Cold i Bakke kirke i Strinda 1739 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=17038&idx_id=17038&uid=ny&idx_side=-18>Lenke Det står 2 post epiphanis. Hvilken dag er dette? Første spalte langt nede.Moren blir introdusert i Lade kirke 14 februar 1739. Det står Simon Colds kiæreste så langt jeg klarer å tyde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Alsén

Er ikke sikker på hvilken dag det er, men Epiphania Domini, Hellig 3 Kongers Dag er 6 januar. Epipanti er 2 februar. Epiphanius ep. Salam er 12 mai. Hva 2 post betyr vet jeg ikke. Det er sikkert noen på forumet som kan gi svar på hvilken dag det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det kan kanskje bety 2. dag etter Epiphania (8. januar) eller 2. søndag etter Ephiphania. 6. januar var også Trettende dag Jul. Dagen ble avskaffet som helligdag i 1770. Betegnelsen Kristi åpenbaringssøndag (Kristi åpenbaringdag) ble innført i 1917, og dagen lagt til 1. søndag etter nyttår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(88:) Kan Dette være den samme Albrect/Albert Cold som ble far i Molde/Bolsøy i Mars 1773, 1774, 1775 og 22 Des 1777 (mor 'madm Kirstine Margretha Cold') ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Ut fra innlegg 6 i denne debatten: Fra John Aarønes sine sider Moldefolk er nevnt en Albrigt Andreas Cold, kan her være en forbindelse? Romsdals Executionsprt. 1 p. 161 1773 13/5 Indfant Fogdens Fuldmægtig Andreas Nordløff tilligemed Vurderingsmænd paa Gaarden Skalle i Fanne Otting for ifølge Hr. Agent Lars Peder Larsens forlangende at exekvere en Hjemtingsdom som han under 6/4 1772 havde erhvervet over Msr. Albrigt Andreas Cold som for nærværende Tid opholder sig paa bemelte Gaard Skalle. - Dommen afsagt 6/4 paa Tingstedet Kalstad i Meldals Tinglag - hvor afsagt:'--og nu alene opholder sig her som logerende hos sin Fader Mr. Simon Cold - Lensmanden Ingebrigt Eichrem ved nøje Eftersyn ei forefandt det ringeste hvorudj ham og Execution kund skee.Det var 'faderen' Simon jeg her festet meg med.[url="http://home.online.no/~aaroenes/moldefolk/>http://home.online.no/~aaroenes/moldefolk/og innlegg 39: Fra Bolsøyboka gnr 71 Skalle side 627

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(92:) Ja, alt dette framgår av tidligere innlegg og henvisninger i denne debatten, og det som hele tiden har vært spørsmålet er a) om det er snakk om to forskjellige Albrecht/Albrigt Andreas Cold (det er det nok ikke !) og b) om 'ANNE ELISABETH Birch' (AEB) (g.m Albrecht A. Cold i 1767) (1743-1807), som fikk barn med Abrecht A. Cold i Bakke (Strinda) i 1768 og 1770, er identisk med 'madam KIRSTINE MARGRETHA Cold' (KMC), som fikk barn med Albrect A. Cold i Molde i tidsrommet 1773-1777, hvorav ett altså i 1801 bor sammen med AEB ! (... men hvordan 'ANNE ELISABETH' ev. kan bli til 'KIRSTINE MARGRETHA', selv med full prest eller klokker, er over min begripelse ....).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Her helt nederst til høyre [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16053&idx_id=16053&uid=ny&idx_side=-52>Lenke er dåpen til barnet Ana Elisabeth Cold fikk i Bolsøy ( Molde) i 1782. Elisabeth MArgretha. Jeg klarer ikke tyde helt hva som står om evt far.Prøvd å lete på konfirmerte. Fnner da en Maren Malene Cold 16 år som konfirmeres i 1797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.