Gå til innhold
Arkivverket

[#80307] Tydehjelp i skifter for Skogn 1700-tallet

Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Trenger igjen tydehjelp til skifte 11.september 1742 etter Niels Jørgensen Brende(nederst på høyre side). Jeg forstår det meste tror jeg, men ikke fornavnet på 3. barnet. Skriver slik som jeg tolker det med spørsmålstegn osv. Det ble holdt arveskifte etter avdøde Niels Jørgensen Håden 11.september 1742. Hans etterlatte enke var Beret Olsdatter. Barn med avdød kone:-Jørgen Nielsen Svendgaard-Joen Nielsen Brende(??)-??(kanskje Hans?) Nielsen-Marit Nielsdatter, som var Helge Olsen Weies hustruBarn med igjenlevende enke:-Niels Nielsen 9 år-Joen Nielsen 2 år-Kirsti Nielsdatter 12 år-Marit Nielsdatter 8 år-Ragnild Nielsdatter 5 årSå til formynderne. Det kan se ut som om det var 'farbroder' Hans(?)Jørgensen som var formynder for Ole og Niel, men hvor bodde Hans Jørgensen eller den som var formynder for disse? Formynder for Joen var søstermannen Helge Olsen Weie. Jørgen Svendgaard verge for Kirsti. Så kan det se ut som om en Jon Nilsen(?) var formynder for Ragnild og Marit, men på hvilken gård bodde deres formynder?Tar gjerne imot korrigeringer på de navnene jeg ikke har stilt spørsmål ved også. Jeg har også sett dette på mikrofilm, og hadde vel ikke greid å få så mye ut av det som jeg tross alt har gjort med bare å lese her. Hjalp ikke noe særlig å forstørre til 150 % heller, og det eneste det hjalp for var å få frem hvor eldste sønn Jørgen Nielsen bodde(Svendgaard).Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

(25) Marit Pedersdtr. var gift med Sivert Olsen Halsan. I skifte etter Marits bror Roald Pedersen Skånesaunet i 1753 er Marit død og etterlater seg 4 barn. Sivert Olsen vart ikke værge for sine barn ' efterdi deres fader var i saa slette omstendigheder at han ikke kunde anfortrædes værgemaalet'(26) Nils Jørgensens 3 barn i 1.ekt. var Halvor Nilsen Holte. Han vart gift med enke Anne Olsdtr. ( Enke etter Jon Andersen Holte som døde i 1741) Halvor kjøpte senere Bergvinan (1760) og døde der i 1763.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk Jan Kåre, og nå har jeg rettet i dokumentet med skifter for Skogn. Jeg kommer vel til skiftet du nevner i 1753 også. Blir spennende å se hva som dukker opp i skiftene fremover, og så håper jeg at skriften er større og tydeligere enn skiftet i innlegg 26 her. Jeg vet jo det var litt forskjellig også for Frosta/Åsen da jeg holdt på med skiftene der. Er jo eks-åsbygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Vil bare tilføye at jeg iallefall foreløbig har ført skiftene for Levanger i ett dokument, Ekne i et annet og resten av Skogn prestegjeld er ført i ett dokument. Jeg får se om jeg kanskje må dele det inn enda mer. Er jo ikke mange skiftene for Ekne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var faren Rasmus Clausen Rosing det var skife på 01.06.1706. Kanskje mulig å finne i utlagte skifter under Fosen for denne tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Trenger hjelp til å tyde navnet på vergene i skiftet etter Peder Joensen Re 7.mars 1744 her. Arvingene var jo barna hans Jacob Pedersen 2 år, Johan Pedersen 2 år, Marit Pedersdatter 9 år, Anna Pedersdatter 7 år, Valborg Pedersdatter 5 år. De to sistes navn kommer litt mer tydelig frem ved fordeling av verger enn ved innledningen syns jeg, men er noe usikker på navnene på barna også. Jeg forstår at det var en 'morbroder' Ole som var verge for Marit, og en 'morbroder' Ole Jacobsen for Anna. Det er alt jeg tror jeg forstår av navn på vergene. Så her må jeg ha hjelp(skiftet starter langt nede på høyre side):Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

'....og blev opnævnt til værge for Jacob Pedersen sødskendebarnet Mekal Ockenhoug, Peder Gete paatog sig formynderskabet for Johan Pedersen og morbroderen Ole Hoem værge for Marit Pedersdatter og ligeledes blev opnevnt til værge for Anne Pedersdatter morbroderen Ole Jacobsen Undlynen og ligesaa værger Joen Jacobsen Aavig myntlingen Valborg Pedersdatter morbroder.....''Undlynen' er Undlien i Åsen.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk igjen Jan Kåre. Her kommer en ny nøtt:LenkeDet var skifte 16.september 1751 etter Erick Thoresn Staup, og jeg mener at det står at igjenlevende enke var Mali Bardosdatter. Skriften er for liten både på min pc og på bibliotekets mikrofilmapparat til å forstå noe annet på første siden enn at det var et barn som var 1 og 1/2 år(kanskje Anne Eriksdatter??), og at navnet Thore Eriksen Bamberg nevnes. Får noe mer ut av siden til høyre hvor det var fordeling eller fordringer i boet, for der mener jeg at det står at Mali Bardosdatter hadde to døtre som het Anne og Ellen Mallena. Der nevnes også Thore Eriksen Bamberg. Var han sønn av Erik Thoresen og Mali Bardosdatter? Er det flere barn enn Anna, Ellen Mallena og eventuelt Thore? Er navnene jeg tross alt har her tolket riktig? Jeg forstår forøvrig ikke at det kan være teknisk mulig å skrive med så liten skrift som det er gjort her i protokollen på første siden. Hadde jeg bare hatt bygdebøkene for Skogn jeg kunne ha sammenlignet med.Skal se i bygdebøkene for Åsen angående dem som var fra Undlien og Aavig. Var faktisk inne på tanken om Undlien og Aavig da jeg leste det, men var svært usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Når jeg ser litt mer på høyre side mener jeg at det står at Thore Eriksen Bamberg var 'farfaderen'. Han var kanskje formynder for barna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Erik Toresen Bamberg og Mali Bardosdtr. Vestrum gifta seg 5/6 1748. Dei fekk barna Anne i 1749 og Elen Mallene i 1751. I skifte i 1751 er værge for Anne ' faderens far Tore Eriksen Bamberg' og værge for enken Mali 'hendes fader Bardoe Westrum'Mali giftet seg oppatt i 1753 med Jakob Jensen Finsvik (1723-1789) på Ekne og fekk 3 barn med han. Mali døde i 1773.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Ja jeg hadde riktig på noe da iallefall. Dette er det skiftet med minst skrift som jeg noen gang har sett(og jeg begynner å ha sett en del skifter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det var skifte etter Sacharias Olsen Rinden 15.03.1751, og enken Gjertrud Jonsdatters laugverge var min forfar Niels Zachariassen Rinden. Niels hadde jo en bror Ole. Var den Sacharias som det var skifte på i 1751 en sønn av Niels sin bror Ole? Det er jo ellers Sacharis sine barn Jonn 8 år og Anna 2 år som arvet han. Burde kanskje tatt opp dette som eget emne da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Sacharias Olsen Rinnan (1708-1750)var halvbror til Nils Sachariassen Rinnan (1697-1769) Dei hadde felles mor Kirsti Olsdtr. Far til Sacharias var Ole Eriksen Rokne (1674-1761)Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svarte. jeg hadde at Kirsti Olsdatter hadde vært gift med Ole Eriksen Rokne og at han døde i 1761, men jeg hadde ikke barn på dem. Hadde de flere barn sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

I skifte etter Ole Eriksen Rokne 11.1.1762 er det nevnt at han hadde 1 sønn med Kirsti Olsdtr. I hans 2.ekt hadde han også en sønn Erik Olsen 39 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Igjen tusen takk for svaret. Har sett på skiftet i 1762, og det ser ut som om det ikke er så vanskelig å tyde. Siden sønnen Ole fra 2. ekteskap var ca 39 år i 1762, så døde vel første kona og min formor Kirsti Olsdatter i ca 1722??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Her er et skifte jeg har litt problemer med å finne ut av hvilket forhold navnene som er nevnt i skiftet har til den som døde:LenkeJeg forstår jo noe, og at det var et testamente opprettet mellom Einer Siversen som var baker i København og dennes kone, og arvingene som var var hans bror Anders Siversen Tiller sine barn Sivert Andersen, Hartvig Andersen, Gunnil Andersdatter og Mali Andersdatter. Så langt ser alt greit ut, men så kommer det noen nye navn på neste side: Ingeborg Siversdatter, Svend Ericksen, Gjertrue Ericksdatter og Mali Ericksdatter. Hvilket forhold har disse til Einer Siversen og kona i dette testamentet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det står ikke spesifisert hvilket forhold disse siste 4 hadde til arvelateren, Einar Sivertsson. Det står bare at Lars Danielsen Sve fikk hånd om noen arvemidler som noen andre arvinger skulle nyte godt av som da også vel bodde i Stjørdalen. Det var jo hele 1000 riksdaler i alt som var testamentert til slekningene i Trøndelag og de nevnte arvingene her fikk bare 376 av disse, slik at det måtte være flere arvinger enn de som er nevnt her. De siste fikk imidlertid bare småpenger (2 rd på hver søsterpart og 4 på brorparten, - tilsammen ca 10 - 12 rd) så det er ikke så godt å si hvilket slektsskapsforhold de sto i i forhold til arvelater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kan jo tilføyes her at siden det var Lars Danielsson Sve som fikk hånd om disse arvemidlene, så kan det jo tenkes at det hadde vært en fjerde søster som var død og som hadde etterlatt seg de barna som er nevnt på neste side. Lars er oppnevnt som formynder for to av døtrene til Anders Sivertsen Tiller, nemlig Gjertru og Gunnil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg tror at Tillerog Sve var i Skatval i Stjørdal prestegjeld, og kanskje finner jeg noe om denne Anders Sivertsen Tiller og Lars Danielseson Sve der når jeg får tilgang til bygdebøkene for Skatval. De ligger nedpakket, fordi jeg skal flytte til Stjørdal 17-18.12 hvor jeg har kjøpt leilighet. Ble forespeilet flytting mye tidligere, og derfor er de nedpakket allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Noe annet jeg stusser litt på er at i registeret står det at skiftet var holdt i Over Eggen på Skogn, men det ser ikke ut for meg som om dette skiftet har noe med Skogn å gjøre i det heletatt bortsett fra at det ser ut til å være undertegnet der(??)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette kan vel ikke kalles et skifte i vanlig forstand men en fordeling av testmentariske midler. Det må heller oppfattes som en skriftlig bekreftelse på at de aktuelle personene har påtatt seg formynderskapet for arvingene og at de også har mottatt arvemidlene på vegne av sine myndlinger. Det kan kanskje være litt tilfeldig hvor denne bekreftelsen ble nedskrevet og undertegnet (med vitterlighetsvitner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.