Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Bjørn Arild Lindland

[#80415] Solbjørom, g.nr. 152 i Kvinesdal

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arild Lindland

Besteforeldrene til min ektefelle, Staale Olsen og Anne Rebekka Jacobsdatter, bodde på denne garden i 1900. Finner ved søk på Kvinesdal kommunes kart b.nr. 152, men denne gården heter Rudlende, er dette samme gården? Har noen mer informasjon om denne gården, det gjelder b.nr.1.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Arild Lindland

Det skulle være olderforeldrene som bodde der i 1900.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Rudlend finnes flere steder i Kvinnesdal. (Likeså Solbjør).Ikke rart at dette skaper forvirring, siden gårdene på folketellinga ikke alltid harmonerer med den (de) vi finner på kartet i dag. Grunnboka kan muligens si noe om Gardsnummer 152, dersom det eventuelt skulle være et bruksnummer under Solbjør som kalles Rudlend.(Dog ikke den Rudlend vi finner på FT1900)(Går man inn på ”Gule sider” – under ”Kart”, vil man se at det er mye å gripe fatt i.)IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Jeg vil nesten tippe at navnet ”Rudlende” rett og slett betyr nybrottsjord i denne sammenheng, og at navnet derfor forekommer flere steder. (For kortere eller lengere tid.)SOLBJØR er nok det som 'egentlig' er rett.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Jo, det var som jeg tenkte.I matrikkelen for 1886 for Liknes sogn i Kvinesdal herred er gårdsnummer 152 (SOLBJØRUM) ført opp med 3 bruksnummere: 1: Rudlend – Ståle Olsen. 2: Rudlend – Karl Torkeldsen. Og 3: Rudlend – Andreas Sørensen.[url="http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspx>http://www.rhd.uit.no/matrikkel/matrikkel.aspxBruksnummer 3 har 3 mark i skyld, mens bruksnummer 1 og 2 har 2 mark i skyld. 152Utgangspunktet for eiendommene kan ha vært en Solbjør-gård i Liknes, som nødvendigvis ikke ligger i Rudlend-brukenes umiddelbare nærhet. (Men om dette sier matrikkel-utkastet av 1886 ingenting om)FT1900 LenkeFT1865 LenkeJeg ser at bopelen i 1865 er ført som SELBJØRNEN. Dette må være feil-avskrift fra SOLBJØRUM? – Det er nemlig også to andre Selbjørnen-bruk i FT1865 ( Lenke og

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Arild Lindland

Takk Iver dette var en god hjelp. Solbjør grenser til disse Solbjørum(Rudlend)gardene, men ligger lenger mot øst.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Petter Svindland

Hei Gården kalles Rullen, men det er tre gårder her i Kvinesdal som heter det. Vi skiller mellom Solbjørs-rullen og Mois-rullen og Rullen på Kleivsheia. Dersom du sender meg en e-post kan jeg sende deg et bilde av denne gården til deg. Adressen min er: pbs at arkkso punkt no. Mvh Petter Svindland

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Iver Mosvold

Petter: Takk for tilbudet, Petter. Mine aner i Kvinesdal ligger svært langt tilbake i tid, så jeg har neppe noen forbindelse til disse stedene som nevnes i denne tråden. Ei tip-oldemor av meg kom fra Aamodt.For øvrig er det artig å se på hvordan gårdsnavn-historien i disse områdene er under utvikling.For meg ser det ut til at Solbjør sine rydningsgårder får navn i dativ-flertallsform. SOLBJØRUM. - Samtidig som disse nye gårdene enkelt og greit kalles RUDLENDE. – Når så dette gårdsnavnet tas i bruk, og brukes tilstrekkelig lenge (og mye), - forenkles det til RULLEN.Morsomt.IM

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Bjørn Arild Lindland

Takk for bilde og opplysningene fra Kvinesdalsboka,Petter, dette hjalp godt!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.