Gå til innhold
Arkivverket

[#80502] Paul Johannes Paulsen født Tromsø 1871


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

I følge folketellingen for Tromsø år 1900 Lenkebor min tippoldemor Julie Christine født Bye den 12. august 1837 – ( første gang gift med vertshuseier og vinhandler Hans Paulsen og andre gang med skipper Ole Hogstad) i Grønnegade nr 379.Her listes hun opp med en del av barna – deriblant tre sønner – som jeg vet lite om.Vet noen noe om hvem Paul Johannes Paulsen født 24 juni 1871 – gifter seg med og hva eventuelle barn heter? Kort og godt info om ektefelle og etterkommere? I tellingen er han omtalt som sjømann.På forhånd takk for gode innspillKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Kjell! Ang. dine spørsmøl om denne familien. Du sier at familien bodde i Grønnegt. nr. 379. Men det er (by)matrikkelnummeret. Dette ble senere Grønnegt. nr. 89. Branntaksreg. viser at det var Julie Hogstad som eide gården i 1895, vel etter sin første mann. Men i 1907/98 var det Hans Paulsen, vel en sønn, som eide gården. Han kalles typograf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Kanskje er du klar over det Kjell, men det var også tre døtrer Paulsen. Tellinga 1885 Tromsø viser at Julie da drev en spiseforretning. Hjemme var da m.a. tre døtrer. Som logerende finner vi Ole Hogstad (Hagstad).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk, Alvin ;-)Visste at Grønnegata ikke var så lang. Og har nøye utredet slekta til Terese, Laura og Konstanse - om det er disse du sikter til. Disse blir Larsen, Grødahl og Wasmuth. Og så blir min oldemor Marie Jaquette til Nilsen.Men den store nyheten er at Hans Paulsen er typograf og eier av gården.Tusen - tusen takkKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Et spørsmål etter samtale med min far, som dessverre i likhet med meg ikke bor i byen lenger. Selv har jeg bodd borte siden 1973 - så hukommelse rundt husnummer er ikke helt topp. Vil Grønnegata 89 idag ligge like oppfor det vi kalte Torvet før bybrannen? Sagt på en annen måte - like ved den katolske kirke?Takk på forhåndKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Du er nok på rett vei, men det er vanskelig. Etter brannen ble Kulturhuset bygd. Mot Grønnegt. er det i dag nr. 87, mens hovedinngangen er mot Bangsunds plass nr. 1. På den andre siden ligger den Katolske Kirke, men den går mot Storgt. (Bispeboligen). Nord for den Katolske Kirke og mellom denne og Frelsesarmeen (Gr.gt. 97) var det mange hus som ble revet da det store AmfiVeita-senteret ble bygget (nr. mot Storgt.). Nr. 89 og 91 ble revet i 1984.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.