Gå til innhold
Arkivverket

[#80563] Hans Hansson Vindenes, f. 1690-tallet


Gjest Aadne Tveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Aadne Tveit

Kan noen hjelpe meg å finne ut noe jeg tror er feil i Fusasoga (FS) (O.B.Skaathun, bind III & IV)? Det gjelder to personer ved navn Hans Hansson Vindenes, født på 1690-tallet, som jeg tror de blander. Jeg kaller dem Hans1 og Hans2 nedenfor.Hans1 er født 1691, g. 1712 Anna Larsdatter Havsgård, b. Vinnes. Hans1s foreldre er Hans Olson Vindenes-Tveit og Marta Jonsdatter. Hans Olsson bodde på Vinnes 1679-1708, altså er Hans1 født på Vinnes (FS IV, s. 336). I FS III s 428 er Hans Olsson nevnt under bruk 2, uten at han eksplisitt er oppført som bruker der.Hans2 er født 1695 av foreldre Hans Larsson Vindenes og Magdele Hansdatter Vindenes, som bodde på Vinnes, br. 1 (FS III, s.423). På s. 424 står det i parantes at Hans er på Vinnes br. 4, (men der står det at han født i 1696). Men på Vinnes Br. 4 (FS III, s.434) står det at det er Hans1 som er bruker 1733-1762.Er det i så fall en trykkfeil det som står i parantesen på s. 424? I så fall, hvor ble Hans2 av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.