Gå til innhold
Arkivverket

[#80745] Stadsmusikant Peter Eberg i Trondheim (1765-1815)

Gjest Jon Anders Holtan
 Del

Recommended Posts

Gjest Else B. Rustad

Jeg oppfatter dette som en vielse, selv om overskriften er 'Lysninger', men jeg kan jo ta feil :-)'Peder Ehlertsen Eberg Emd (enkemann) Styrmd (styrmann) og Giertrud Pedersd. P(ige).'Til høyre står det 'Fæst. d 9de ejd', og dette mener jeg betyr festet (trolovet) den 9. ejusdem (samme måned).Tar jeg feil, er det sikkert noen som kan korrigere her.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sivert Perry Nerland

Det er korrekt at de er trolovet den 9/12 - 1765 og at lysningen skjedde den 15/12 s.å., men de er ikke gift i dette sognet (sjå flere navn på høyre side i den samme lenken). Giftermålet bør derfor søkes annensteds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Sivert P. har rett - når jeg ser på høyre side, står det jo vielser der :-( Så innførslene på venstre side er lysninger.Jeg har ikke sett etter selve vielsen fremover i boka.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Tusen takk skal dere ha, den hadde jeg ikke klart på egen hånd. Jeg finner dem ikke viet verken i Nykirken eller Domkirken, som de ellers brukte til barnedåp m.v.Peder hadde altså vært gift før. Ved vielsen i dette ekteskapet kalles de Peder Ellingsen Esberg og Maren Maria Andersdatter. Han er ungkar og matros, hun er pige. Det skjer i Domkirken i 1743.Jon Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anders Holtan

Peter Eberg har møtt flere ganger i forlikskommisjonen, slik jeg finner hos 'Inge Manfred Bjørlin: Forlikskommisjonen i Trondheim 1795-1804. Digitalpensjonatet, Digitalarkivet'LenkeHer er en sak som handler kjøpmann Gadebusch og stadsmusikant Eberg. Men hvilke roller har hver av de to? Hvem er det som skylder hvem penger? Er det noen systematikk mht hvem som står først el. likn.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...
Gjest Jon Anders Holtan

Jeg vil gjerne 'kvittere ut' arbeidet med Peter Eberg. Med hjelp i dette forumet og en rekke kilder på papir og nett har jeg klart å lage en ganske omfattende og rik framstilling av Peter Ebergs liv. Takk for hjelpen!Blant de vitenskapelige kildene er disse de fremste:Randi M. Selvik: ”Om konserter og musikalsk kanon i Bergen ca 1765–1830”. Artikkelen er en bearbeidelse av et innlegg holdt ved en konferanse arrangert av Edvard Grieg Museum Troldhaugen og Griegakademiet, Institutt for musikk ved UiB, 1.–3. desember 2002.Randi M. Selvik: ”Kjendere og liebhabere. Musikere og musikkliv i Bergen ca. 1750–1830”. Dr. art.-avhandling. Institutt for musikk, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU Vår 2005.Arne Stakkeland: ”Fra privilegert musikksystem til fritt musikkmarked. En undersøkelse av stadsmusikantvesenet i tre norske byer. Avhandling” Institutt for musikk og teater, avdeling for musikkvitenskap. Universitetet i Oslo 2003. Münster 2004.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.