Gå til innhold
Arkivverket

[#80792] Nystøl, Mykland, Aust-Agder tidlig 1700-tall

Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Bare et apropos når det gjelder uvanlige navn. Jeg vet ikke hvilken Aslak Søysdal som hadde eierandeler i Vestre Skiftenes, det kan ha vært både Aslak Tygesen og nevøen Aslak ÅnonsenSistnevnte var andre gang gift med en Åse Vreesdatter, det ble jeg oppmerksom på gjennom denne debatten. Jeg har også Ole Ånonsen Hørsdal og hans kone som aner, i en annen gren i treet - og kona het Gunhild Vreesdatter og var omtrent jevngammel med Åse. Hittil har jeg lurt på om Ole seilte på Holland i sine unge dager, men nå er det mye som peker mot den andre muligheten jeg har vurdert, at en Vree kom til Froland. Navnet er ikke helt uvanlig i Vest-Agder, da i formen Vrei. Så det er vel mest realistisk å lete i den høystakken.Skal en være skikkelig spekulativ, kanskje navnene Willum og Fingård har samme bakgrunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No harm done - snarere tvertimot.En liten oppsummering: Anene til Ommund Nystøl er verifisert, Ommunds mor var datter til Ole Villumsen Furholt.Jeg mener indisiene gitt i innlegg 1 for at Ommunds kone Gjertrud var datter av Jørgen Fingårdsen er sterke, særlig når muligheten at Ommund var en sønn av Jørgen er eliminert. Jørgen kan ha hatt en sønn Willum Jørgensen, og jakt på en ny Willum kunne være på sin plass. Men det er også en mulighet at den Villum Jørgensen som døde på Nystøl i 1711 var en sønn av Ommunds bror Jørgen Sivertsøn som døde i 1722 eller 1723 og det var skifte over 12/2/1723. Han kan ha hatt tjeneste på Nystøl da han døde. Da står vi igjen med Ole Furholts far som eneste kilde til Willum-navnet i indre Aust-Agder. Han skal ha kommet til Furholt rundt 1640, har Vegusdal-boka mer detaljer der?Jeg skulle gjerne ha noen reaksjoner på gjetningen min om Ole Christensens kone kunne komme fra Uldal. Jeg har ikke mer å bygge på enn sameiet i Skiftenes og Landvikbokas påstand om at familien ættet fra Gauslå-folket, men det er kanskje nok til at noen der ut får ferten av noe?Jørgen Fingårdsen og Anne Hansdatters aner er helt ukjente. Sier Mykland-boka noe om når han kom til Nystøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg skal bla mer i Myklands-boka i kveldinga - og også ta en titt i Vegusdal-boka som jeg nettopp har hentet på biblioteket vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rask og foreløpig kommentar til spørsmålet om opphavet til Ole Christensens kone. Dersom hun kom fra Uldal - og dersom hun ættet fra Gauslå-folket, ser jeg bare én mulighet. Da må hun ha vært datter til Gregorius Olsen Uldal (ca. 1624-ca. 1700) og Tøri Beintsdtr. Gauslå. Myklandsboka nevner imidlertid bare de to sønnene Ola og Klemmet (begge f. i 1650-årene), som overtok hvert sitt Uldals-bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ikke noe helt nøyaktig i Myklandsboka om når Jørgen Fingårsen kom dit, men det må ha vært før 1700, siden han 'brukte Nyestøl af Tellef Auestad og Tjøstel Olsen'. Tjøstolv Olsen Nedre Lauvrak overtok gården etter svigerfaren Tellef Eivindson Auestad, som satt med den 'på slutten av 1600-talet'. Tjøstolv Olsen solgte den i 1706 - men kjøpte den tilbake igjen i 1718, for så å selge den på nytt året etter til Aslak Tellefsen Børtinghus. Tellef Eivindson var for øvrig sønn til 'trollmannen' Eivind Teiieivson Valebjørg-Ramse, og det var muligens et slektskap her med Aslak Telleivson Børtinghus (men det blir jo et sidespor).Og så - Vegusdal-boka og Furholt:'I 1640 tek så ættefaren for seinare slekter på Furholt over garden: Ole Willumsen Furholt f. 1611 d. 1673. Me veit ikkje namnet til kona. Born:1641 Willum g.m. Gunhild Tellefsdtr. Heimdal. Til Joreid.1643 Gunhild g.m. Ole Gislesen Vatne.1648 Jacob g.m. Tone Salomonsdtr. Skreros. Til Skreros16?? Gunvor g.1m. Tellef Christensen. Til Furholt; g.2m. Alv Eivindsen Fidje. Til Furholt; g.3m. Gunder Nilsen Aarikstad. Til Furholt.16?? Anne g.m. Syver Tallaksen VaagsdalenOle Willumsen eig halve garden i Øvre Lie i Evje, så det er truleg at han kjem frå Evje. I 1670 står Ole som eigar av garden (dvs. Furholt), men det er nok lite truleg, for så seint som i 1712 heiter det 'Skriverens tillagde Gaard'. Eigarforholdet er nokså tåkete ei stund, kanskje har Ole løyst inn ein del av garden. Seinare går det fram at han eig det meste. Då Ole Willumsen døydde, eigde han halve Ytre Lie i Evje og hadde pantegods på 1/2 hud i Årikstad. Det var ikkje så lite i den tida. Det blir dottera Gunvor som overtek farsgarden. (...) Første mannen til Gunvor, Tellef Christensen, kom truleg frå Uldal, men me veit det ikkje sikkert'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg også ta med fra Vegusdal-boka (under Vågsdalen) at Siver Tallaksen tok over Vågsdalen etter faren Tallak Ommundsen ca. 1682. Med kona Anne Olsdatter Furholt hadde han disse barna:- Tallak d.e. Siversen g.m. Anne Knudsdtr. Omholt.- Ommund Siversen g.m. Gjertrud Nystøl, Mykland.- Jørgen Siversen g.m. Ingeborg Osmundsdtr. Vatne, Mykland.- Tallak d.y. Siversen død 1728 på Tveit, Mykland.- Ragnhild Siversdatter.Siver Tallaksen Vågsdalen hadde trolig brødrene Thorgius og Olle.NB! Det kan vel se ut til at Paul Setane oppfatter det slik at Ommund kom til Nystøl fordi kona Gjertrud var derfra? Det svekker jo ikke den forsøksvise hypotesen at Gjertrud kan ha vært datter til Jørgen Fingårsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk, OddbjørnNå er mange biter på plass, først og fremst dokumentasjonen på at Ommund Nystøl var identisk med Ommund Sivertsen Vågsdalen. Hovedspørsmålet mitt i denne debatten er besvart. Og indisiene for at Gjertrud virkelig var datter av Jørgen Fingårdsen og Anne Hansdatter er i alle fall ikke svekket. Og argumentene for at Ole Willumsen kom fra Evje er tydeliggjort. Om jeg ikke husker helt feil, bodde sorenskriveren på Evje på 1600-tallet.Hypotesen min om Ole Kristensens kone viste seg ikke å holde. Men den ble i alle fall en god illustrasjon på hva en hypotese er: Man konstruerer en forklaring som er konsistent med de fakta man kjenner. Så tester man den mot nye fakta ( i dette tilfellet at de eneste barna til Gregorius Olsen Uldal var to sønner). Hypotesen passer ikke lenger med fakta, og må forkastes. Det er ikke mer dramatisk enn det. Men jeg mener det er mer produktivt å teste ut ideer enn å sitte stille og ruge dem til man har funnet løsningen selv, i alle fall for meg.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ikke - ut fra det som står i Myklandsboka - fullstendig utelukke at Ole Kristensens kone kom fra Uldal. Knut Mykland fører ikke alltid 'komplette' slektsoversikter. Han 'baker' slektsforbindelsene inn i selve teksten - og i tilfellet Uldal nevner han de to sønnene til Gregorius fordi det er de som overtar gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss ta med skjøtet fra panteboka for Østre Råbyggelaget, datert 6. mars 1706, som dokumenterer Ommund Sivertsens kjøp av Nystøl:LenkeHan kalles riktignok her Ommund Sivertsen Retterstøl, men har vel oppholdt seg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi være helt nøyaktige, kalles han i skjøtet 'Osmund', men det må uansett være 'vår' mann. Selgeren heter Ole Knudsøn Østerflaae, om jeg leser navnet rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem innleggene 35 og 36! Jeg har latt meg forlede av registeret, der det sto at Nystølskjøtet befant seg på s. 129b - og så har jeg der sett navnet Osmund Sivertsen. Men han kjøpte jo ikke Nystøl i 1706! Nystølskjøtet befinner seg på påfølgende side i panteboka (130a), og gården kalles da Nyestøl under Riisdal. Skriften er utydelig, men datoen ser ut til å være 11. juni 1706. Det må være den eiendomsoverdragelsen Knut Mykland omtaler slik:'I tidsromet frå 1700 fram til (...) 1882 skifta Nyestøl eigar 16 gonger, og bare to gonger i dette tidsromet kom det ein ny eigar som fekk garden ved arv. Alle dei andre kjøpte Nyestøl av framande. Det skjedde i 1706 då Tjøstolv Lauvrak selde garden til Ole Kristenson og Gjeruld Kristenson...'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.