Gå til innhold
Arkivverket

[#80809] ÅRETS JULEGAVE? Utgivelsen av NSFs seglutgave nærmer seg. Bestilling MÅ skje nå.

Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Myhrvold

Boka er for stor for de fleste private postkasser. Det betyr at det uansett ville blitt henting av pakke for de som ikke har avtale med landpostbud.Seglutgaven er resultatet av en lang dugnad. Det ligger flere tusen timer i frivillig innsats bak. Det har også gått med en del dugnadstimer til pakking og sending av bøker nå på slutten.Om vi ikke, i etterpåklokskapens lys, har gjort alt 100 % tilpasset hver enkelt mottaker, så skyldes helst dette at vi er amatører som aldri har gjort dette før. Vi skal gjøre det vi kan for at dette skal bli så smertefritt som mulig! Jan - NSF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Anne (51)Bøkene var på plass hos alle bibliotekene og Statsarkivene i går. Det kommer ikke noen melding til den som har bestilt for henting der. Det er bare å dra og hente!Jan - NSF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Det er jo gode nyheter ,da er det bare å hive på seg jakka og komme seg avgårde :-) Takk for kjapp tilbakemelding Jan !Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Idag fikk jeg boken levert i postkassen av landpostbudet.Kjempeflott bok, av noen fantastike 'amatører'. Da utfordrer jeg dere på å lage en ny julegave til neste år. Hva med en praktutgave med Tore Vigerust sine artikler/arbeid ? Men inntil videre god jul til dere alle.Mv Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Jeg hentet også mitt eksemplar i dag. Flott bok! Det er bare å gratulere Norsk Slektshistorisk Forening med utgivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg fikk også hentet min utgave på posthuset i går, skjønt den hadde nok fått plass i min postkasse. Jeg vil også få gratulere med utgivelsen. Og det er fint at det er åpnet for at man kan komme med tilleggsopplysninger m.v. på NSFs hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Selv hentet jeg boken i NSFs bibliotek igår - en flott og delikat bok med interessante artikler og et fint oppslagsverk! Her ligger det mange tusen timers frivillig arbeide bak, og foreningen har all grunn til å være stolt av resulatet.Ellers synes jeg innlegg 52 bør leses nøye før man lar sin vrede bl.a. over Postens rutiner tilflyte Brukarforums lesere. Hverken vi eller Norsk Slektshistorisk Forening kan da være rett adressat for klager på hvordan Posten organiserer sin distribusjon ute i distriktene.Norsk Slektshistorisk Forening fortjener stor honnør, ikke bare for selve boken, men også for måten de har organisert denne utsendelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Til (59):Det er foreningen som her har valgt fremsendelsesmåte, ikke mottakeren av boken. Og firmaet som foretar forsendelsen sier selv på sin nettside at henvendelse først skal skje til avsenderen hvis det oppstår problemer underveis.Antagelig får jeg nå snart boken, men det er lenge siden jeg har hatt så mye trøbbel med en forsendelse som denne. Men Jan Myhrvold var i alle fall i går behjelpelig med å finne ut av dette, og det takker jeg for i (50).Vil korrigere en ting: Posten er egentlig ikke skyld i dette, det er firmaet Tollpost som ikke har klart å gi riktig beskjed her, dvs. at feil nummer blir oppgitt i mobilmeldingen jeg har mottatt (kollinr. i stedet for sendingsnr.). Så det er hverken min eller Postens feil at dette blir så rotete, og Tollpost henviser altså til avsender -- og det er NSF...Dette temaet omhandler betaling for seglutgaven og da synes jeg det er på sin plass å nevne litt her om hva som kan skje når en i god tid betaler for både bok og forsendelse.Ang. frivillig arbeid, så gjør jeg mer enn nok av det når det gjelder å finne ut av slektsforhold, og det er faktisk svært så irriterende at en ikke kan ta f.eks. et omtrentlig advokathonorar for arbeid som til tider ikke står tilbake for slikt når det gjelder å tenke gjennom kompliserte forhold. En hver ny avklaring av hittil ukjente anelinjer angår jo faktisk også store mengder 'gratispassasjerer' som også ætter fra det. (Men langt fra alle slike har jo noen interesse for det i det hele tatt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (60):Jeg syntes bare det var en smule utidig så til de grader å utbasunere for all verden sin misnøye over at det tok etpar ekstra dager å motta en gave...Jeg håper du blir fornøyd med gaven når den tilsist innfinner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Problemet er at jeg må involvere andre personer i det også, og de har nok å gjøre med andre ting. Da vil jeg ikke bare sitte igjen med irritasjonen rettet mot meg uten å si fra til de som velger å sende pakken på den aktuelle måten.Ellers har jeg aldri før opplevd at en utlovet jubileumsgave til medlemmer først kommer til mottakerne etter såpass mange år. Hadde det kanskje vært en idé neste gang å vente litt med å love bort ting en ikke kan holde før det har gått så utrolig lang tid? For egen del skulle jeg gjerne heller betalt en del for boken i stedet for å få den som gave hvis det kunne ha økt tempoet litt. Folks normale levealder er jo rundt 80 år -- ikke 800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

For de som evt. venter i sitrende spenning:Ja, nå er den endelig kommet i hus etter utbasuneringen helt i den andre enden av tiåret. Da er det på tide å takke foreningen for verket, og jeg har ved en svært kort titt alt funnet diverse til dels mangedobbelt opphav nevnt -- det skulle jo bare mangle. Men hyggelig er det jo at de ennå er erindret etter hele 400 år. Så nær Bergen trengs det litt motvekt til den evige dominansen derfra.Det ser ut til at også jeg bør kunne bli godt fornøyd med gaven, så derfor tar jeg sjansen på å si det allerede nå. Så håper jeg foreningen er fornøyd med takken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Odd Roar (62) angående tiden det har tatt å lage denne boken:Enkelte av foreningens medlemmer har lagt ned hundrevis av arbeidstimer på denne boken og dette har foregått på folks fritid, på toppen av alt annet arbeid foreningens aktive medlemmer har med å holde Norsk Slektshistorisk Forening i gang. At det nødvendigvis har tatt mye tid, burde kunne ses av resultatet.Jeg tror de som har lagt ned så mye arbeid med å lage i stand denne gaven til foreningens medlemmer nå er glad de har kommet i mål, og nå kan bruke fritiden sin på mer forskning på egen slekt slik som de fleste andre slektsforskere gjør.De som har gjort denne fantastiske innsatsen med boken blir jo heller ikke 800 år, og de har ikke bare ventet på boken, de har laget den til alle dere andre.Men når det er sagt, vi er fornøyd med takken i innlegg 63.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Er selvsagt helt klar over det du sier. Men jeg synes bare at utlovingen av gaven til medlemmene kom litt vel tidlig i forhold til selve utgivelsen. Det hadde da faktisk vært bedre om den var blitt solgt som en normal bok, slik at en god del av kostnadene kunne vært dekket inn via det, og dermed kanskje fremskyndet prosessen litt. En del eksemplarer hadde vel gått ut da også -- slik litteratur er jo heller ikke ellers vanligvis så billig, og litt får en jo ta seg råd til når dette er ens interessefelt.Men når jeg nå omsider har mottatt den, så har den i alle fall allerede vært til nytte lokalt, særlig fordi hittil ukjente forbokstaver i patronymer er vist, noe som kan være meget nyttig for å avklare enkelte slektsforbindelser, som gjerne er litt viktige, siden det til dels dreier seg om fullmaktsgivere på vegne av allmuen. Bare synd at ikke noen flere personlige merker ble tatt med den gangen, men det er det lite å gjøre med 400 år etter. Savner også segl fra visse deler av landet, f.eks. kyst-Trøndelag, hvor alle tydeligvis er dekket av et større samlesegl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå hentet mitt eksemplar på Statsarkivet i Kristiansand - og er storfornøyd! Hadde jeg skullet skrive en bokanmeldelse i vår tids terningkastjournalistspråk, så ville konklusjonen ha blitt en klar sekser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hentet mitt på Larvik bibliotek i dag. Takk!Jeg lurer på en ting; dersom segl ønskes diskutert i dette forumet, er det da lov til å skanne eller fotografere fra boka og legge ut her i debattforumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne K. Landholm

Da har jeg mottatt den flotte bokgaven fra NSF og takker fornøyd alle de som har gjort boken mulig , den er en praktbok ! :-)) Tusen takk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Løchen

Tusen takk for seglutgaven! Dette er en praktbok og all honnør til de som står bak.Jeg har så smått begynt å forske på bumerker og segl ifm. slektsforskningn, så denne boken er selvfølgelig veldig nyttig.Det er enkelte segl som ikke er identifisert, og i forordet er det nevnt at det det er ønskelig med innspill.Er det planer for hvordan og hvor man kan gi innspill til identifisering og tilleggsopplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Lisbeth (71): Det foreligger planer om et diskusjonsforum for dette på foreningens hjemmesider. Sidene er under bygging og vil være arena for diskusjoner og innspill vedrørende seglene.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Meiningi mi var å tinga eit uinnbotte gratiseksemplar av denne seglsamlingi for henting hjå NSF neste gong eg dreg til Noreg, men i min '*utlendigheit'* og grunna sjukdom er det mogeleg at dette vart gløymt, og no er vel alle tog farne, eller finst det framleis von?Med venleg helsing,Lars E. Øyane - livsvarig medlem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.