Gå til innhold
Arkivverket

[#80809] ÅRETS JULEGAVE? Utgivelsen av NSFs seglutgave nærmer seg. Bestilling MÅ skje nå.

Gjest Rune Nedrud
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Har du kontaktet Jessheim bibliotek? Ifølge Jan Myhrvold (39) ble alle bøkene sendt av gårde 6/12. Jeg hentet mitt eksemplar på Statsarkivet i Kristiansand, men hadde ikke fått noen personlig melding (SMS, e-post, post) om at den var kommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Jeg har også trodd at det skulle komme en melding når boka lå klar til avhenting på biblioteket. Så da er det vel bare å hive seg rundt i morra og håpe at ikke uavhentede bøker har gått i retur allerede :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Da er den kommet på plass i heimen :) Kjempeflott bok, denne gleder jeg meg til å studere. Tusen takk for julepresangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Odd Roar Aalborg

Må skrive her en gang til, siden min tidligere irritasjon over den litt pinefulle postgangen nå er avløst av en langt mer positiv holdning:Har etter litt tid sett nærmere på seglet som pryder omslagsbindet og selve boken i den innbundne utgaven, og er jo meget fornøyd med å finne seglet til et tidobbelt opphav plassert akkurat der. Han tilhører en kjent jordeiende lensmannsslekt her i Nordhordland, og jeg skiver litt om dette miljøet i innleggene (8), (9), (16) og (17) her: LenkeEtter at Nils Hjelmtveits svært innholdsrike bygdebok 'Alenfit I' (om Alversund-delen av dagens Lindås) kom ut i 1968 med en rekke meget nyttige og den gang nye data om denne familiekretsen, så har det vært svært lite aktivitet for å finne ut mer om opphavet til seglets innehaver og enkelte andre tilsvarende familier i samme strøket. Nordhordland er faktisk ikke så tom for personer på tilsynelatende lavadels nivå som mange later til å tro -- derfor er faghistorikernes nærmest totalt manglende interesse for dette området ganske merkelig. En temmelig stor del av den nålevende befolkningen i hele landet har jo aner her, og bør derfor være litt interessert i dette.Kanskje første steg kan være å få registrert noe av dette miljøet som aktuelle 'kandidater' hos NSF hvis det arbeides mer med antatt (lav)adelige middelalderslekter? Heller ikke i Nordhordland oppstår større jordegodssamlinger og langvarige lensmannsslekter helt av seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Finn Oldervik

Jeg er blant de som har kjøpt en innbundet utgave av den aktuelle boken. Problemet er bare at da jeg skulle begynne å bruke den viste det seg at ikke alt hadde kommet med i innbindingen, slik at det var en del løse ark. Lurer på om det er mulig å få den byttet i en bok som er skikkelig samensydd, eller ble det laget så akkurat at ikke noe er til overs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Myhrvold

Du kan få bytte boka. Hvis du ringer meg på 977 07604, kan vi avtale hvordan vi får gjort det mest mulig praktisk. Jan Myhrvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Ny bok kom allerede i dag. Tusen hjertelig tak for god og rask servis. Postmannen (kvinna) kom på døra og ville ha en underskrift. Det var det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Finn (82 og 84): Godt at noen av oss er her inne slik at vi kan få ordnet opp raskt. Ellers er rett fremgangsmåte å kontakte kontoret vårt, slik at sekretæren får vite om slike hendelser.Men jeg er glad du er fornøyd med servicen, Finn. Kos deg med boken.Med vennlig hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.