Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Lars Ove Wangensteen

[#80842] Hva har presten forsøkt å skrive eller skrevet her ?

Recommended Posts

HeiKan noen forsøke å hjelpe meg med å tyde dette? Jeg forstår mannen kom fra Østerike, men hvor i Østerike?

bilete10034.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ketil Harbek

Det midterste ordet er vel 'Nieder' - Niederösterreich er en region i Østerrike. Er ikke sikker på forbokstaven i det første ordet, men videre ser det ut som '...ozwald(e)'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Geir Bjernes

Hei! St. Oswald er en kommune i delstaten Nieder Osterreich, noen mil vest for Wien. Kan dette være aktuelt?Mvh Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Rune Nedrud

Ved søk i kart over Niederösterreich er det eneste som ligner stedet som heter St. Oswald. Spørsmålet er om presten har vært tunghørt eller ihvertfall ikke så kjent med geografien i Østerrike.mvh Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange takk skal dere ha :-)Dette KAN stemme. Innførselen er fra 1947 og fra Lillehammer, så det er nok fullt mulig at presten hadde problemer med litt 'fremment' språk og skrivemåteDa får jeg sende en forespørsel til en jeg kjenner litt i Wien.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Per Nermo

Antyder du at lillehamringer har tungt for det ? ;) Hilsen Per Nermo (fra Lillehammer)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei da Per, ikke 'tungt for det' i ordets rette forstand, men kanskje litt 'dårlig øre' bevisst eller ubevisst for tysk språk etter 5 års krig? :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan like østerisk formalitet og høflighet noen ganger jeg :-) Her fikk jeg svaret:Sehr geehrter Herr Wangenteen!Ich denke, ich weiß es, aber ich muß es erst überprüfen.Ich melde mich! Wird einige Tage dauern.Mit besten Grüßen aus Wien,xxxxxxxxx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.