Gå til innhold
Arkivverket

[#80865] S&F;Vik, Arnafjord, Nese: Hvem var Aamund og Botolv Nese og deres koner, ca 1700

Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Jon Sværen

Ang Tollef Pedersen MÅREN som giftar seg i 1764 m/ Brita Øysteinsdtr: Måren tyder at Tollef budde der i 1764, IKKJE at han nødvendigvis var født på Måren, eller kva ?Eg trur ikkje at det er meg som har innformert om at Brita Øysteinsdtr er frå Vik; dvs Kvamsøy, Arnafjord og Vik. Men ei Brita Øysteinsdtr er konformert 22.3.1739, bustad Vikøri. Men kven som er far ? I don´t know !Etter mars 1739 kan ho bli gift, bl.a m/ Anders Botolvson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er jo svært mystisk at verken Anders, Randi eller Britas dødsfall skal finnes. Som sagt, der er ingen lakuner, så vidt jeg kan se i KB for Vik i det aktuelle tidsrommet. Det samme gjelder selvsagt også Anders vielse med Brita Øysteinsdatter. Har aldri vært borti noe så pussig. Og var de husmenn så er det jo ikke naturlig at de flyttet heller.her kan vi se hva som er med i databasen Lenke kanskje der er noe mer i de skannede KB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

kunne tenkt meg å se originalen her i 1801 Lenkedette er innførsel 138 Østerbø. Bla til neste 139. Det er Søreide. Der bor Nils Olsens stemor Brita Østensdatter osv. Kan det være en dobbeltføring som har skjedd her???det løser jo ikke hovedproblemet, hvor Randi og Anders var fra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det kan unektelig se ut som en dobbelføring ja.Det er skifte etter Brite Østensdtr. Søreide mellom 1800-1805. [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=skifysog&gardpostnr=6408&merk=6408#ovre>Lenke Det er imidlertid også et skifte etter en Brite Østensdtr. på Fesund en gang mellom 1813 og 1828.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

de er søstre.Morfar skriver i 1963 i Kyrkjebø bygdebok: 'Då far til Åmund var død og enkja skulle sendast på legd i Vik, tok Åmund stykmora til seg, og ved folketeljinga i 1801 heiter det at ho 'nyder levebrød av gaarden''. Da hadde de ikke dette i en database, så spørsmålet er om det kun er navn og alder som er feil. Får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Sværen

Går ein inn på Fylkesarkivet i SF på fødte: Med 'B' som fornavn og 'Ø' etternavn og f. mellom 1700 og 1760, finn ein 2 stk fødte på Sørebø, Kyrkjebø: Britha Østensdtr f. 20.2.1727, dvs 74 år i 1801og Brithe Østensdtr f. 26.5.1750, dvs 51 år i 1801.Innfo i (56) kan sjølvsagt væra aktuelt. Fødd 1742 = 59 år i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

De er de samme som Rune tok opp i 54. de er døtre av Østen Olsen Sørbø og 1) Anne HaNSDTR OSLAND OG 2) Brita Hansdtr Førde. Den første er det som står ,ed nøyaktig samme tekst som Amunds stemor i 1801!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dersom det er korrekt at Ingeborg Andersdatter Nese ikke var Anders Botolvsen Neses datter, men den andre Anders Nese, så hadde vår Anders 2 døtre; Anna og Brita. Da kan vi gå ut fra at Anders og Randis mødre het Anna og Brita. Alstå skal vi lete etter en Amund med kone Anna eller Brita og en Botolv med kone Anna eller Brita. Jeg vil anta at det er Amunds kone som het Anna, men det trenger ikke være slik.Det er nevnt i denne tråden en Amund Andersen på Alrek. Jeg kan ikke finne han i databasen. Hva het hans kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Et lite spørsmål. Du nevner i innlegg 55 at det var to søstre med samme navn, Brite Østensdtr.Den ene på Søreide og den andre på Fesund og at deres far var Østen Olsen Sørbø. Men er en av de søstrene identisk med hun som ble gift med Anders Botolvsen, eller er der en tredje Brita Østensdtr. i området?Jeg har bare to døtre registrert på Anders Bottolvsen. Det er Anne 1732-1732 og Brite 1738-1811.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Iflg Kyrkjebø-boka kan ikke noen ad de to være identisk med Brita Østensdatter gm Anders Botolvsen, men dette skal jeg ikke garantere. Brita 70 år på Søreide i 1801 ble enke i 1799. Hvorfor skulle hun flytte fra Søreide til Østerbø, og i så tilfelle må hun ha blitt gift med Anders etter 1799 og før 1801. Skal se på skiftet hennes.Jeg heller mer og mer til den tro at Anders Botolvsen var sønn til Botolv Arnesen på Øvre Tune. Botolv Arnesen på Øvre Tune var ikke fra Kyrkjebø sogn, trolig fra Arnafjord. I 1647 bor Anders på Røyrvik (der vår Anders var dreng i 1701), på Hellen i Arnafjord bor Anders og Botolv (også aktuell), i Valsvik bor Anders, på Nese selvsagt to Anders.Botolv Andersen Øvre Tune sin ene kone het Brita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I innlegg nr 5 skriver du om en Bottolf Nese som var fadder ved Brites dåp i 1735. Det er vel mest sannsynlig en bror av Anders og ikke hans far.Selv om hans far teoretisk kunne være i live 47 år etter Anders fødsel.Jeg finner ingen Bottolf (uansett skrivemåte) i Wiig sogn i 1701. Det at han var tjener 12 år gammel kan jo kanskje tyde på at hans far var død, eller at han ikke var fra Vik. Derimot er det jo flere med navnet Bottolf i Aurland sogn. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg ser nå at jeg søkte på sokn og ikke prestegjeld. Av de 11 som heter Bottolf i Vik i 1701 er der vel bare to kandidater som far til Anders. Det er Bottel Ingebrigtsen 70 år og Bottel Andersen 39 år.Bottel Bentsen 32 år kunne også vært aktuell, men han hadde bare vært gift i 6 år. Da vil jeg si meg enig i at Bottel Andersen virker mest sannsynlig.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det ser ut for at det kun er Gulen prg i Sogn som ikke er med i databasen Gravlagde i S&F, men fra 1779 foreligger Gulen i egen database. Så da må vi lete etter Anders og Randis dødsfall i Gulen mellom 1738 og 1779, samt evt vielsen med NN (Brita Øysteinsdatter). Det er ingen vits å se i sjelregisteret for 1760 da det kun inneholder ungdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har forsøkt å skumme gjennom kirkebøkene for Gulen for nevnte periode, uten å finne noe. Men det behøver ikke bety at der ikke er noe å finne. Det var vanskelig å lese, og jeg kan bare holde på en kort stund av gangen.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

tror også det var noe forbindelse fra Arnafjord til Vossebygdene. kan være de har flyttet dit.Det pussige er at morfar skriver at Randi døde tidlig og at Anders giftet seg igjen med Brita Øysteinsdatter, uten å nevne årstall eller hvem Brita var. Han var svært etterrettelig, og derfor begynner jeg å lure på om det FT 1801 som er feil, og at han derfor ikke har andre opplysninger enn det som står der, altså at Amund hadde en stemor i 1801 som het Brita Øysteinsdatter og var 70 år. Jeg tviler på denne opplysningen. Hvordan kan man få sjekket 1801-originalen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Kanskje du kan spørre om 1801 tellingen i arkivforumet? Jeg er enig i at det virker rart at din morfar skrev som han gjorde, med mindre han visste noe vi ikke vet. Men da er det jo rat han ikke nevner noe om årstall for dødsfall, vielser og død. Kanskje han bare har antatt det utfra 1801 tellingen. Men da må han vel ha sett i avskriftene på Statsarkivets lesesal av 1801 tellingen.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg satt å funderte på hvor jeg hadde vært borti Anders Botolvsen og Randi Amundsdtr. tidligere. Jeg har et gammelt slektsprogram på maskinen som jeg ikke bruker så ofte. Så jeg tok en titt der.Det er forfedrene til min fars onkel, bror til min farmor. Slekten går gjennom Anders og Randi's sønn Amund 1735-1803 og hans hustru Ingeborg Torstensdtr. Næse 1743-1829.Deres sønn Torsten Amundsen 1779-1859 Østerbø gift med Synneve Andersdtr. Dyrdal 1784-?Deres sønn Amund Torstensen 1807-1858 Østerbø gift med Brite Jensdtr, Bjordal 1803-1867. De hadde en datter Ingeborg Amundsdtr. Østerbø 1840-1929 gift med Anders Lassesen Vamråk 1838-1929.De fikk bl.a sønnen Berge/Birger Andersen Vamråk 1881-1928 gift med Karoline Andersdtr. Søreide 1881-1967. De fikk sønnen Anders Bergesen Vamråk 1908-? gift med Konstanse Amanda Olsen Kalvåg 1910-1997.Konstanse var datter av Jørgen Andreas Olsen Kalvåg 1884-1913 (Fars onkel. Min far hadde mellomnavnet Jørgen etter sin onkel som døde 3 år før han ble født) og Olea Knutsdtr. Rognaldsvåg 1887-1957.Dessverre hadde jeg ikke flere opplysninger om Anders Botolvsen og Randi Amundstr. enn det du hadde fra tidligere.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Amund f 1807 er halvbror til min tippoldemor Synneve Torsteinsdtr Østerbø f 1815. Hun ble gift med Berge Hansen Førsund. Deres datter Eli var min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.