Gå til innhold
Arkivverket

[#80892] Birthe Gorine Pedersen f 1834, hvor kom hennes far fra?


Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Birthes far Peder Pedersen Lenke se nr 28, har jeg søk hvor kommer fra uten hell. Da Birthe ble konfirmert heter han Peer Peersen, men det er vel samme person. Så hvem var hans foreldre? Trenger hjelp til dette.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Kan dette være en kandidat? Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), notat- og visitassider m.m. 1832, Konfirmerte 1831, side 552-553. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 19)Jeg har ikke funnet noen andre Peder Pedersen konfirmert i Nes fra 1820 til jeg fant denne i 1831. Han kan jo også komme fra Odalen..Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

På FS finner jeg at han er tvilling med Ole Pedersen (f. 7. april 1816) og øvrige søsken heter Maren Andrea f. 1813, Christian f. 1822 og Gorine Maria f. 1831. Barnet blir kanskje oppkalt etter farens lillesøster? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Det står noe bak Pedersen og Knudsdatter som jeg ikke kan tyde.(1) Det er vel stedsnavn/gårdsnavn, som bør lede til rett person. Hva står det? Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Har du sett at det står en dato under faddernes navn? Jeg greier ikke å tyde ordet foran, men det står vel 30. juli 1834? (Jeg legger inn bilde under)I juli 1834 dukker det opp en Peder Pedersen Bolleng fra Fåberg i det Nesiske comp. 23 år og ungkar som gifter seg med en helt annen: Inger Dorthea Nilsdatter Wogstad. Hvis han er i militæret på denne tiden, er han vel ikke samtidig i tjeneste på Ihlang? Kan du tolke ordet foran denne datoen?

bilete10056.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg legger bare inn lenke til konfirmasjonen til Birthe Gorines mor, Inger Marthea Knudsdtr f. 22. mars 1812:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Konfirmerte 1828, side 530-531. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 9 nederst h. s.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er innflyttingen til Peder Pedersen fra Fåberg:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Innflyttede 1835, side 656-657. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 12)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Etter alder å dømme kan P.P. fra Fåberg være rett far, ? Jeg kan ikke tyde hva som står forran den 30 juli 1834. Det er også en tekst på høyre side som kanskje kan belyse noe. Jeg har litt om Inger M K og hennes foreldre, men ikke noe på P.P. Kanskje ble P.P. og I.M.K aldri gift. Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Teksten på høyre side var vanskelig å lese - kan det bare være at barnets mor forteller om leiermålet og angir barnefaren dagen før dåpen, dvs 15. mars 1834?Nei, de ble kanskje ikke gift. Vet du noe om hvor Inger Marthea ble boende senere? Jeg så at det står Øjen eie ved konfirmasjonen, men foreldrene kom fra Folmo, mener jeg det sto på dåpen.Peder Pedersen fra Fåberg ser jeg er på Pettersborg under Bøhler i 1865-tellingen og på s. 398 i bd. 2 i bygdebok for Nes. Jeg har sett etter Peder-navnet på Ihlang og Ingeborgrud uten å finne en aktuell Peder. (Den Peder Pedersen som er på Ingeborgrud er f. i 1829)Jeg har funnet Inger Martheas familie omtalt på Svarthus på Skauen, s. 336 i bygdeboka.Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Ja teksten til høyre har du nok rett, og det er Inger M`s mor som døpet Birthe G. Birthe Syversdatter g.m. Knud Haugen. Den rette P.P. blir kanskje vanskelig å finne.Tusen takk for innleggene dine Anne-Lise.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei.Det var nyttige sider! Tusen takk Ståle!Til Gaute.Peder Pedersen Dystland var fadder da Birthe Gorine ble døpt. (1) I listene over viede 1840-1849 på Raumnes historielags sider finner jeg enkemann Peder Pedersen Dystlandshaugen som gifter seg på nytt 3. september 1846. Søk etter hvilken kone på Dystland/Dystlandseie det er som dør før denne vielsen, gir meg Gudbiør Olsdatter.. (død 19. mai 1842) http://aasvangen.link.no/Kirkebok/Nes KB 1840 - 1849/Begravede1840_1849.pdf De to var jo foreldrene til den unge Peder Pedersen f. 7/4-1816!Som du skjønner, heller jeg mer til å tro det kan være denne Peder Pedersen som er far til Birthe Gorine enn han fra Fåberg. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Takk til begge to. Ja fadder P.P. fra Dystlandshaugen er nok rette far til unge P.P. Jeg vil sjekke litt i kirkeb. på dette. Da er jeg kommet skritt videre. 1000 takk.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, igjen.Jeg er ikke helt sikker på om det er riktig Gudbiør, for det er flere Gudbiør født i 1784, ser jeg. Den andre er født 22. august med foreldre Ole Andersen og Dordi Christensdatter Foss-eie.Jeg tror du må se på faddere ved dåpene til barna deres, for å se om det er med folk fra de forskjelloge familiene/gårdene.(Datoene er å finne på FS, så det er lett å finne dem.) Akershus, Norway Father: Peder Pedersen, Mother: Gudbiør Olsdtr International Genealogical Index / Norway - 5 1. MAREN ANDREA PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 11 OCT 1813 Nes, Akershus, Norway 2. GORINE MARIA PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 09 JAN 1831 Nes, Akershus, Norway 3. OLE PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 07 APR 1816 Nes, Akershus, Norway 4. PEDER PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 07 APR 1816 Nes, Akershus, Norway 5. XTIAN PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Male Christening: 17 NOV 1822 Nes, Akershus, Norway(Legger dette seg ordentlig, tro..)Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg fant dåpen til den yngste søsteren til Peder i allfall - Gorine Maria. Hun er født 29. oktober 1830 og døpt 9. januar 1831:Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Fødte og døpte 1830-1831, side 352-353. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 5)Faddere: Ane Amundsdtr Frogner, Christoffer Eriksen ib., Gudbjør Gulbrandsdtr Hunstad, Ole Olsen ibid., Herman Larsen Skovereng. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er dåpen til Christian f. 1. november 1822, døpt 17. november 1822:Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Fødte og døpte 1822, side 128-129. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 64) Nå er foreldrene på Hunstad.Fadderne: først står det Gulbrand Ols. Opager, Ane Marie Olsdatter ib., Christoffer Paulsen Frogner, Birte Maria ib., Peder Xtians. Skullerud (?)Kanskje du fant riktig Gudbjør likevel? Skal se på det i morgen. Nå får en ta kvelden, tror jeg. :-)Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Peder Pedersen, Westbye(eie) og Gudbjør Olsdatter,Herberg (eie) giftet 27.3.1812. Jeg har sjekket alle barna, Peder, Ole, Kristian, Gorine Maria og Maren Andrea, mot kirkebøkerne. Men foreldrene har forskjellige stedsnavn for hvert barnefødsel. Må flytte mye på seg. Til(17) tenkte jeg at kanskje Gudbjør er oppkalt etter bestemor? Og(20)Gudbrand Olsen må vel være far til Ole Gudbrandsen, Baading, som igjen er far til Gudbjør. Men her er det mange ukjente stedsnavn som forvirrer meg.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Gaute.Jeg sjekket det andre paret, Ole Andersen og Dordi Christensdatter. Jeg tok foreldresøk på FS og fant tre barn: Gudbjør f. 22. aug. 1784, Dorthe Olsdatter døpt 15. juni 1788 Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Fødte og døpte 1788, side 31. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7652&idx_id=7652&uid=ny&idx_side=-35>Lenke (nr. 78) og Erik Olsen døpt i Nes 27. mars 1791: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Fødte og døpte 1791, side 48. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Mens jeg så etter dåpen til Ole Andersen, fant jeg oldefar og bestefar til den unge Peder Pedersen. (Faren hans er nok født rundt 1790.) De heter Peder Pedersen i hver generasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Fødte og døpte menn 1851, side 29. Permanent sidelenke: LenkeBestefaren var også tvilling, se nr. 20 og 21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er dåpen til Ole Andersen Folmoe: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 3 (1734-1781), Fødte og døpte 1751, side 53. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 40, nest øverst h. side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.