Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#80892] Birthe Gorine Pedersen f 1834, hvor kom hennes far fra?

Recommended Posts

• 2 uker senere...
Gjest Gaute Zøllner

Da Peder Pedersen giftet seg for 2. gang 3.9.1846 (14)oppgis alder 55 år(far Peder Pedersen), dvs. født i 1791.Der fant jeg ham ikke. Har noen en bygdebok for hånden som kan fortelle om fødselsdato/år? Foreldre bakover er vel den som Anne-Lise fant i(23). Hvilken bygdebok omhandler fam Pedersen fra Dystland? Gaute

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Gaute.Jeg har funnet en Peder Pedersen døpt 27. februar 1791: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Fødte og døpte 1791, side 48. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 53 høyre side)Foreldre er Peder Davidsen Sch[a,o]llerud og Karie.Forøvrig står det om Dystland i bd. 3 i bygdebok for Nes på Romerike.Mvh Anne-Lise

Gjest Anne-Lise Hansen

Tja - det står på Skålerud (s. 135 bd. 3) at Peder Pedersen (sønn av Peder Davidsen og Kari Hansdatter) kom til søndre Fenstad, gift med enken Ragnhild Embretsdatter. Overtok Fenstad i Fenstad..Er dette en annen, tro, eller var han gift tre ganger?

Gjest Gaute Zøllner

Hei Anne-Lise. Den Peder Pedersen som skal være f. 1791 må vel da være fam med de du fant i(23). Peder Pedersen f 29.11.1750!? Han er kanskje glemt innført i kirkeboken. Bygdeboken kan jeg låne på biblioteket.Gaute

Gjest Anne-Lise Hansen

Den Peder Pedersen i (23) gift med Anne Maria Hansdatter er født i 1829 og derfor mener jeg de er omtalt under Ingeborgrud på side 348. Hans far het Peder Monsen.Jeg synes også det er rart om de ikke skulle være i slekt, for ikke bare er det navnet, men også det at det blir født tvillinger i begge familier gjør at jeg tenker det. Jeg skjønner bare ikke hvem han er.Jeg har sett etter en egnet Peder Pedersen i Sør-Odal og fant to født i 1791. (Begge på samme side 584) Den ene f. 15. mai har tre faddere fra Vestbye.. Det var jo på Vestby-eie Peder junior var da han giftet seg (21), så det er kanskje verd å se nærmere på. Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1791, side 584-585. Permanent sidelenke: Lenke (tredje innførsel ovenfra) Anne-Lise

Gjest Gaute Zøllner

Hei Dette blir nok en nøtt. Her blir det mange Peder Pedersen. Vi har P.P. f 1816 (bosted Ihlang), med P.P. Dystland som fadder og som trolig er hans far. Da P.P.D gifter seg 2.g. 55år gammel,oppgis bosted Westby-eie(?), og han har også en far som heter P.P.! Nei dette blir vanskelig, jeg har ikke funnet noen i kirkebøkene i Nes som passer. Det dukker vel kanskje opp en dag. Takker for jobben Anne-LiseGaute

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.