Gå til innhold
Arkivverket

[#80892] Birthe Gorine Pedersen f 1834, hvor kom hennes far fra?

Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Da har vi Peder Pedersen f. 2.4.1816 av foreldre Peder Pedersen Westbye/Dystland g.27.3.1812 m. Gudbjør Olsdatter f 22.8.1784. Takker for grundig sjekk, Anne-Lise!Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Gaute Zøllner

Da Peder Pedersen giftet seg for 2. gang 3.9.1846 (14)oppgis alder 55 år(far Peder Pedersen), dvs. født i 1791.Der fant jeg ham ikke. Har noen en bygdebok for hånden som kan fortelle om fødselsdato/år? Foreldre bakover er vel den som Anne-Lise fant i(23). Hvilken bygdebok omhandler fam Pedersen fra Dystland? Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen, Gaute.Jeg har funnet en Peder Pedersen døpt 27. februar 1791: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), Fødte og døpte 1791, side 48. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 53 høyre side)Foreldre er Peder Davidsen Sch[a,o]llerud og Karie.Forøvrig står det om Dystland i bd. 3 i bygdebok for Nes på Romerike.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Tja - det står på Skålerud (s. 135 bd. 3) at Peder Pedersen (sønn av Peder Davidsen og Kari Hansdatter) kom til søndre Fenstad, gift med enken Ragnhild Embretsdatter. Overtok Fenstad i Fenstad..Er dette en annen, tro, eller var han gift tre ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, han er det ikke.Den Peder Pedersen som gifter seg på nytt som enkemann (27) oppgir at faren heter Peder Pedersen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Anne-Lise. Den Peder Pedersen som skal være f. 1791 må vel da være fam med de du fant i(23). Peder Pedersen f 29.11.1750!? Han er kanskje glemt innført i kirkeboken. Bygdeboken kan jeg låne på biblioteket.Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Den Peder Pedersen i (23) gift med Anne Maria Hansdatter er født i 1829 og derfor mener jeg de er omtalt under Ingeborgrud på side 348. Hans far het Peder Monsen.Jeg synes også det er rart om de ikke skulle være i slekt, for ikke bare er det navnet, men også det at det blir født tvillinger i begge familier gjør at jeg tenker det. Jeg skjønner bare ikke hvem han er.Jeg har sett etter en egnet Peder Pedersen i Sør-Odal og fant to født i 1791. (Begge på samme side 584) Den ene f. 15. mai har tre faddere fra Vestbye.. Det var jo på Vestby-eie Peder junior var da han giftet seg (21), så det er kanskje verd å se nærmere på. Hedmark fylke, Strøm (Odalen), Ministerialbok nr. 3 (1741-1803), Kronologisk liste 1791, side 584-585. Permanent sidelenke: Lenke (tredje innførsel ovenfra) Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Hei Dette blir nok en nøtt. Her blir det mange Peder Pedersen. Vi har P.P. f 1816 (bosted Ihlang), med P.P. Dystland som fadder og som trolig er hans far. Da P.P.D gifter seg 2.g. 55år gammel,oppgis bosted Westby-eie(?), og han har også en far som heter P.P.! Nei dette blir vanskelig, jeg har ikke funnet noen i kirkebøkene i Nes som passer. Det dukker vel kanskje opp en dag. Takker for jobben Anne-LiseGaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.