Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#80911] Hvor var Åsveien i Trondheim ca 1905-1906?

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har fått forespøresel fra en her i byen jeg bor om når Ole Einersen Vestereid døde. Han bodde i Strandgaten 66 i Trondheim 1900, og var da født i 1827 i Solør i Hedmark. I Trondheim adressebok for 1904-1905 finner jeg han som hornskjemaker i Åsveien 11, og han hadde samme adresse i 1905-1906 da han var arbeider. Det er noen Ole Einarsen i adresseboka for 1907 og 1908-1909, men det er usikkert om noen av dem er han jeg er ute etter. i hvilken kirkebok skal jeg lete etter dødsfallet hans?

Gjest Petter Stene

Åsveien ligger på Byåsen, og det lå i den tiden under Strinda. Så jeg tipper at korrekte kirkebøker vil være Strinda/Byåsen (1854-1914) og Strinda/Byåsen(Havstein) (1914-1942) er de stedene du bør lete.Kirkehistorie for Byåsen: LenkeMvh Petter Stene

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for svaret, men jeg finner han ikke som død i klokkerboka for Strinda/Byåsen 1905-1914 eller 1914-1918 i Strinda/Byåsen. Siden han ble født i ca 1827 og jeg ikke finner han i Trondheim etter 1906 så regner jeg med at han må være død ca da. Tror heller ikke han er en av de andre Ole Einarsen på andre adresser i perioden 1907-1909.

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret, men jeg finner ikke noe dødsfall på han der i perioden 1905-1910 iallefall. Han var jo tidligere omreisende, men trodde at han på den tiden begynte å bli for gammel for et slikt liv. Han kan jo likevel ha flyttet fra Trondheim og Strinda i høy alder. Får prøve å flytte opp igjen emnet om han som jeg tok opp her på Digitalarkivet tidligere. Kanskje noen som har forsket på han vet når og hvor han døde.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.