Gå til innhold
Arkivverket

[#80927] Skifte Stiger Jacob Prytz 1722 Røros B.rett. Et spørsmål om fortolkning.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

J. Prytz: Beretning om Bosetningen i Røraas Præstegjæld 1610-1710. Kildene er fogderegnskaper, jordebøker, skattemanntall etc. Trykt på Ødegaards trykkeri i Røros 1937. Et hefte som var i min fars etterlatenskaper.Dette har vært min kilde når det gjelder den eldste historien på Kurås før 1701. Joen Kuraas bygslet 3 marklag i 1647. Hans bygslet 10 år senere, i 1657. Det finnes ingen bevis for at disse var i slekt, for så vidt heller ikke det motsatte?Joen er nevnt i jordeboken 1663/64, men er borte i manntallene for 1660-årene. Da finner man Olle Joensen eller Jensen som oppsitter. Han er 24 år, og jeg 'tror' det er Ole Jonsen som er 59 år i 1701.Hvilket belegg finnes for at det eksisterte en Joen Hansen som døde i 1675, slik det hevdes i Rørosboka? Jeg har ikke grunnlag for å si at det som står i Rørosboka er feil,da jeg ikke selv har oppsøkt kildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Magne, jeg svarte vel ikke direkte på ditt spørsmål. Iver Olsen og Jon Olsen Kuraas var brødre, som fremgår av manntallet 1701, sønner av Ole Jonsen 59 år. Han døde i 1725, som Rørosboka sier, 83 1/2 år gammel.Hans Olsen og Peder Olsen var brødre (eller halvbrødre?), sønner av enken Olle Hansens i 1701. I Røros skoles regnskaper 1701-09 (i avskrift av Tore Vigerust) er Karen Kuraasens dreng oppført for årene 1702 og 1703.En Karen Hansdatter Kuraasen ble begravet 1 Advent 1722 (døde natten til 20/11) Hennes alder: 80 aar ringer 18 Uger.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A02 (1720-1731), Kronologisk liste 1722, side 68-69. Permanent sidelenke: LenkeAt dette kan være Enken Olle Hansens fra 1701, er en ren antagelse fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Takk for svar, Astrid! Det er en stund siden jeg har vært borti disse Kuråsingene, så det er greit med en oppfrisking. Når det gjelder eksistensen til 'Joen Hansen d. 1675' har jeg ikke notert andre kilder enn Rørosboka (hvilket jeg er fullt klar over ikke er spesielt 'vanntett'). Jeg har ikke gått nærmere inn på dette, det får inntil videre havne i den store sekken med saker jeg har planer om å se på 'når jeg får tid'!En liten digresjon: Hvor detaljerte er Røros skoles regnskaper? Er denne avskriften mulig å få tak i noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Odd Prytz

Til Magne: Jeg har kopi av Røros skoles regnskaper 1701-09. De oppgir navn, yrke og bidrag. Jeg fikk disse av Tore Vigerust mot en liten betaling for kostnadsdekning. Nå så jeg at Tore dessverre døde plutselig, så jeg vet ikke om jeg kan gi dem videre (copyright?). Noen formening? Egentlig burde de vel skannes og legges ut på nettet til felles glede. Hvem kan evt. ta ansvar for det?Til Astrid: Har du eller andre prøvd å finne Jacob Anderssen Prytz' aner? Det er for meg uklart hva som er hans forbindelse til de øvrige i 'Rørosslegten Prytz'. Snorre Prytz' teori om en mulig felles 'forfar' i Andreas Dichter på Innset har jeg forlengst forkastet, årstallene stemmer ikke. Enkelte slektssider oppgir at hans kone Karen Joensdatter er datter av Johann Prytz(er) og at han kanskje har tatt etternavnet derfra, men iflg. deg så er hun altså en Kuraas. Kunne vært interssant å funnet ut av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Prytz

Én mulighet til å finne ut om Jacob Anderssen Prytz er av samme mannslinje som Anders Joensen Prytz (som regnes som stamfar til Rørosslegten Prytz) er YDNA-gentesting av mannlige etterkommere i ren mannslinje. Jeg er ren mannslinje fra Anders og har testet mitt YDNA. Finnes det noen tilsvarende i Jacobs linje som har testet seg, eller som kan tenke seg å teste?Forutsatt at våre formødre ikke har vært utro så kunne det blitt en interessant sammenligning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Odd.Når det gjelder ditt første spørsmål i innlegg 30, så er jeg like usikker som du er.Til ditt andre spørsmål i nr 30: Jeg har ikke prøvd å finne ut noe mer om Jacob Prytz' opprinnelse - har så langt hatt nok med å få dokumentert at han er min ane, noe som nå altså er sikkert.Når det gjelder YDNA, kan jeg dessverre ikke bidra. Jacob Andersen Prytz' eneste sønn Anders Jacobsen var død i skiftet etter faren. Han var gift med Maria Christiansdatter Witpot, skifte etter henne i 1743. Det var tre sønner: Jacob Andersen, 25 år, ved Jarlsberg Bergverk, Christian Prytz på Røros, Anders hos sin bror ved Jarlsberg (hadde fattelse på forstanden, så han var neppe gift).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Prytz

Så langt har jeg klart å oppspore mannslinje i Sverige fra Jacobs sønn Christian Prytz på Røros. Så får vi se om det er mulig med kontakt og evt. test. Men det må da vel også finnes noen i Norge?I tillegg til Jacobs evt. slektskap til Johann Prytz(er)(f. ca 1600) og hans sønn Anders Prytz (1645-1714), har vi en uoppklart forbindelse til Paul Johansen Paulsmo (f. ca. 1600) på Innset, kommet fra Tyskland, hytteknekt (Innsetboka s. 349 og 471). Hans etterkommere kalte seg Prytz. Har notert at han hadde flere sønner, bl.a. en Jacob. Men her stemmer ikke patronymet Anderssen. Kan det være en sammenblanding av personer og patronymer, samt uklare årstall? Denne floken er det ingen som har klart å løse før!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det var skifte etter Christian Andersen Prytz påbegynt 24/1-1784, fant dette akkurat nå:-) Det viser at han etterlot seg to sønner og 4 døtre. Den eldste sønnen Anders Christiansen Prytz fra avdødes første ekteskap (med Anne Jacobsdatter), gift og bor på Bergpladsen. Den yngste sønnen Christian Christiansen Prytz 23 år, Bergarbeider ved Verket og bor hjemme hos Moderen (Susanne Johnsdatter Bjørgum).Lenke til skiftet: Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros bergrett, Skifteprotokoll 3A 06 , 1784-1798, oppb: Statsarkivet i Trondheim.Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24719/177Jeg har vært inne og sett på Kvikne i Prestemanntallet 1664 og 1668, men bergfolket er ikke med, de var vel fritatt for skatt akkurat som bergfolket på Røros?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Til Odd (30): Norsk Slektshistorisk Forening vil oveta mye av Tore Vigerusts arbeider, og vil i samarbeid med hans familie beslutte hva som skal gjøres med det.Ønsket fra både familien og NSF er at så mye av det som mulig skal publiseres og gjøres tilgjengelig for publikum.Om du ønsker det kan regnskapene sendes oss slik at vi kan publisere en skannet versjon av dette.Med hilsen Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg prøvd å sende filen til NSF på emailadressen som er oppgitt på hjemmesiden deres, men får en 'milelang' feilmelding tilbake. Noen som har den riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.