Gå til innhold
Arkivverket

[#80946] Ukjent bilde fra Valdres: Lars Sodahl


Gjest Andreas Glende
 Del

Recommended Posts

Gjest Andreas Glende

Hei,Jeg har endel gamle bilder fra 1860-1900, flesteparten fra Oslo-området. Men ett av bildene er tatt av fotograf Chr. Hegge som ifølge Preus Museum opererte i Sør-Aurdal fram til 1882: Preus"]Lenke museum[/url]Baksiden har stempel fra fotografen og påskriften Lars Sodahl med blyant. Har lagt begge deler inn på fronten av bildet.Albumet hvor jeg har funnet bildet kommer antageligvis fra familien Ole Øde. Ole var født i Vestre Slidre, men bodde hele sitt voksne liv utenfor Valdres. Jeg har ikke klart å finne noen gårdsnavn i folketellingene som samsvarer med Lars Sodahl, hverken i Vestre Slidre eller Sør-Aurdal.Kjenner noen til denne Lars Sodahl, hvor han var fra, når bildet er tatt osv? Alt er av interesse.

bilete10072.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Utdrag fra lenken: Fotografene Sødahl har markert seg i den norske fotohistorien. 12-14 fotografer fra samme slekt har vært og er fotografer. De har satt så sterke kulturhistoriske spor etter seg at de fortjener egentlig en egen fotografsoge! Slekta kommer fra Hemne i Orkanger kommune i Sør-Trøndelag der fotograf Niels Sødahl (1851-1889) drev håndverket sitt. Broren, Lars Sødahl (1857-1921), flyttet til Veblungsnes og startet eget fotograffirma. Brorsønnen Halvor, Einar J. Sødahl sin far, overtok forretningen i Veblungsnes ca. 1922. Henrik Sødal har laga ættetavle for Sødal-slekta og publiserte i 1970 heftet «Slekta vår gjennom tidene». Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Hei Andreas!Ut ifrå biletet, kan det etter mitt syn ikkje vere den Lars Sødahl, f. 1857 som er avbilda her. Klesdrakta hans tilseier at dette biletet er teke før 1880, og då er jo denne Lars Sødahl som er nemnd ovanfor her i 20-åra. Personen som er avbilda her, er kanskje 45-55 år, og då må vi muligens leite etter ein person som er fødd på 1830-talet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Hei Gunnar!Takk for godt innspill! Jeg har vært i kontakt med familien til fotograf Lars Sødahl, og de mener det kan være han, men de kjenner ikke til at han hadde noen tilknytning til Valdres. Tatt i betraktning alderen, tør jeg derfor ikke å konkludere.Fotografiet må være tatt før 1882 da Chr. Hegge døde. Hvis det er fotograf Lars Sødahl som er avbildet er han maksimalt 25 år på bildet noe som synes å ikke stemme.Hvis fotografen kan utelukkes er det vel 2 alternativer: - Det er en annen Lars Sødahl/Sodahl enn fotografen. - Fotograf Lars Sødahl har vært lærling hos Chr. Hegge, og det er han som har tatt av bilde av en annen.Uansett ikke helt lett å bli klok på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Jeg ser nå at det finnes en Lars Guldbrandsen født 1837, som bor på Nedre Dahle i Nord-Aurdal i 1875. Det kan jo fort være Lars Sødahl ved muntlig tale, men trolig umulig å bekrefte. "]Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.