Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Tallak Moland

[#81012] Kjøpmann Henrich Kirksteen

Recommended Posts

Gjest Tallak Moland

Jeg arbeider med en bok om Akerselva: Kristiania-kjøpmannen Henrich Kirksteen (navnet skrives litt ulikt) drev næringsvirksomhet ved Akerselva på siste halvdel av 1700-tallet. Vet noen noe mer om han?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Grethe Flood

Er det denne mannen du sikter til - borgerbok for Kristiania - LenkeGrethe

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Tallak Moland

Takk for opplysningen om borgerboken. Jeg er fortsatt interessert hvis noen vet mer om hans næringsvirksomhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Minken

Kjøpmann Henrik Kircksteen er omtalt i G.E. Christiansens 'De gamle privilegerte norske glassverker og Christiania Glasmagasin 1739-1939(Oslo 1939). Han var glassverkenes magasinforvalter i Christiania og en tid også bokholder. I bind 1 av Christiansens trebinds-verk er Kircksteen kort omtalt på s.85, 88, 91, 120 og 522. Jeg har bare bind 1 tilgjengelig, men det kan godt være at Kircksteen er omtalt også i bind 2 og 3.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Anne Minken

Ifølge denne slektssiden http://www.4aner.dk/Gerda BUchs aner/direct.htm var Henrik Kircksteen født i København 19.2.1717. De tre personene som Grethe Flood nevner i innlegg nr. 3 og 4 var hans søsken.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.