Gå til innhold
Arkivverket

[#81085] Aagot Midling, senere grevinne von Ostheim


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

For et par dager siden skrev jeg en kort bloggartikkel om Aagot Midling (1886-1931), som i 1918 giftet seg med grev Herman von Ostheim.[url="http://dagtho.blogspot.com/2010/09/countess-aagot-von-ostheim-nee-midling.html>LenkeHar dere noen forslag til hvordan jeg kan finne ut hvor (det angivelige) Susanne-navnet, som ikke var nevnt i dåpsprotokollen, kom fra? Eller var det kun en feilføring (dvs. feil gjort av presten)? Er det kilder i Sverige som kan sjekkes (utenom gravregisteret)?Skal ellers følge opp bloggartikkelen med en liten anetavle for Aagot (har allerede fått samlet en del info), men det blir ikke tid de første dagene.Tidliger Midling-debatter:* 3212: Wilhelm Christian MIDLING 'født Throndhjem 1804'-Lenke* 3129: MIDLING, Wilhelm Christian (f.Trondheim 1804)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Tusen takk for lenken til utflyttingen i 1891 - den burde jeg selvsagt ha sjekket før jeg skrev bloggartikkelen. Men den brakte oss jo ikke videre i forhold til navnet Susanne og når hun tok det til seg. Alternativt kan hun jo ha hatt navnet hele veien, men foreldrene fikk kanskje aldri kontrollert at presten skrev inn det fullstendige navnet (foreldrene fikk vel en utflyttingsattest, så det slår kanskje bena under den teorien).Ja, familien ble værende i Sverige, så Aagot ble nok konfirmert der - i Sundsvall eller et annet sted. Spørsmålet er hvor jeg finner info om konfirmasjonen?Ellers er det interessant at utflyttingsoversikten foruten barna Aagot og Einar også lister opp Gunhilde (?) Hübert, f. 1879. Men fødestedet hennes har jeg ikke fantasi nok til å tolke...Må få tak i et eks. av boken om Hübert-slekten, for det vil vel dessuten gi litt mer informasjon om Aagots aner.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 4: takk - det burde jeg ha sett! Det var det med fantasien...*Antar* at Gunhilde har en forbindelse til denne familien:Lenke(Aagots mormor Bernhardine Christine Knudsen, f. Hübert, var fra Kristiansand.)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Gunhildes dåp: Oslo fylke, Oslo Domkirke / Vår Frelsers menighet, Ministerialbok nr. 29 (1879-1892), Fødte og døpte 1880, side 43. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 94) Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Nettopp! Og takk skal du ha, da var jeg ikke tålmodig nok i forhold til gjennomgangen av kirkeboken for Vår Frelsers menighet...Alle kildene så langt samlet på et sted:Aagot Midlings dåp:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Langestrand i Larvik, Ministerialbok nr. II 4 (1884-1902), Fødte og døpte 1886, side 14. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1301&idx_id=1301&uid=ny&idx_side=-19>Lenke Permanent bildelenke: Lenke, nr. 10, ogKildeinformasjon: Vestfold fylke, Langestrand i Larvik, Klokkerbok nr. II 3 (1867-1899), Fødte og døpte 1886, side 127. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke, nr. 28.Utflyttingen 1891:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Langestrand i Larvik, Ministerialbok nr. II 4 (1884-1902), Utflyttede 1886-1894, side 220. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke, høyre kolonne, nr. 8-12Foreldrenes - Anton Oscar Ring Midling og Anna Christine Knudsen - vielse:Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 7 (1871-1883), Ekteviede 1878, side 39. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke, nr. 36Moren Anna Christine Knudsens dåp:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bragernes, Ministerialbok nr. II 2 (1848-1859), Fødte og døpte kvinner 1856, side 236. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke, nr. 102Aagots morfar Ole Andreas Knudsen i 1865:Lenke amn=f60602&gardpostnr=481&personpostnr=6266&merk=6266#ovreEn kortere lenke: http://bit.ly/b3FRJ3Aagots mormor Bernhardine Christine Hüberts dåp:Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Klokkerbok nr. B 7 (1829-1837), Fødte og døpte 1836, side 92. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke, nr. 198Oldefar Bernt Hübert i 1801 (???):LenkeKortere lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

For ordens skyld: Min innledende kommentar i nr. 9 var til Anne Lise Hansens opplysninger i nr. 6.Takk til Berit Knudsen (7) - hadde vel samme lenke i nr. 5, men det gjør jo ingenting... :-)DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Anton Oscar Ring Midling i 1865:[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=21&filnamn=f61246&gardpostnr=554&personpostnr=4461&merk=4461#ovre>LenkeDåp:Kildeinformasjon: Bergen fylke, Domkirken, Ministerialbok nr. B 2 (1841-1851), Fødte og døpte menn 1846, side 75. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.