Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#81090] Hvem var Fel-Jakups halvsøster?

Recommended Posts

Gjest Torgeir Teigum

Ref. Lenke :' Oldemor til Hilmar [Aleksandersen] på farssida, Kari Nystuen, var halvsøster til Loms-Jakup - dei hadde same far.'Kan noen bekrefte dette? Fel-Jakups far het Ola Hansen, dpt. 25/6 1797. Ref Ættebok I for Skjåk s. 114.Hvem var Kari Nystuen? Jeg finner henne verken i kirke- eller slektstbøkene.

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld, her er dåpen til Ole Hansen i 1797 - Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 2 (1749-1801), Fødte og døpte 1797, side 332-333. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9241&idx_id=9241&uid=ny&idx_side=-154>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFinner denne Jakob døpt i Lom i 1821 – er det riktig Jakob?Oppland fylke, Lom, Ministerialbok nr. 4 (1815-1825), Fødte og døpte 1821, side 64. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Gjest Torgeir Teigum

Det er nok rett Jakup ja - mora Marit Jakopsdtr. Hole dpt. 11/7 1790. Men jeg kjenner ikke til at Marit fikk flere barn enn Jakup. Iflg. Ivar Kleiven i 'Lom og Skjaak' s. 337 ble hun senere gift med en snekker fra Jostedal.

Gjest Grethe Flood

Dåpen til Hilmars søster i Byneset - Sør-Trøndelag fylke, Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A10 (1878-1897), Fødte og døpte 1887, side 30. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6504&idx_id=6504&uid=ny&idx_side=-34>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDen eldste broren, Karl Johannes, var utenfor ekteskap og ble døpt i Melhus i 1886 – se helt nederst på siden - Sør-Trøndelag fylke, Melhus, Ministerialbok nr. 691A11 (1873-1886), Fødte og døpte 1886, side 157. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: 

Gjest Grethe Flood

Lurer på hvor ekteskapet ble inngått mellom Karl og Ingeborg. Har lett i Melhus og i Byneset, men uten hell. Hvis ikke du sitter på de opplysningene allerede da? Tenkte jeg skulle finne navnet på faren til Karl Peter Alexandersen og nøste meg bakover for å se om vi kunne finne ut av Kari Nystuen...Grethe

Gjest Grethe Flood

Når jeg går lenger ned på nettsiden jeg har nevnt i innlegg 11, finner jeg blant følgende:'Kari Andersdatter er mest kjent under navnet Nystu-Kari eller 'Kari med kjeften', det siste på grunn av talegavene hennes. Eilert Sundt kjørte i 1848 den lange vegen fra Kristiania til Namdalseidet for å besøke henne og mannen Per (Peder).'En av sønnene til Kari og Peder het Aleksander. Kanskje han er far til Karl P Aleksandersen og farfar til Hilmar Aleksandersen? Bare litt tankespinn...Grethe

Gjest Grethe Flood

Men hvis den Nystu-Kari jeg har funnet på den aktuelle nettsiden, er den samme som Kari Nystuen, og har felles far med med Fele-Jakob, da skulle vel Jakob hatt farsnavnet Andersen og ikke Olsen??Eller er det jeg som ikke tenker rett?

Gjest Atle Brandsar

Sikkert berre til vidare forvirring, men i ÆfS-utgåva mi er det skribla ned 'Ei av døtrene gift med trønder. Bestemor åt Hilmar Alexandersen' ved sida av Fel-Jakup. No veit eg ikkje kva hald det er i dette, men...det må i såfall ha vore éi av desse tre:1. Live, f. 13.10.1849.2. Anne, f. 22.6.1857.3. Anne, f. 21.3.1860.

• 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.