Gå til innhold
Arkivverket

[#81121] Sverre Julius Nilsen født 9. mai 1896 Tromsø og sønnen Sverre Oddmund født 1920


Gjest Kjell Høyer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Høyer

Sverre Julius er min farfars yngre bror. Han er sønn til Christian Nilsen og Marie Jaquette Paulsen. Og han dør 8. august 1929.Den 11. august 1919 får han sønnen Odd Marienborg med Tordis F Marienborg. Barnet listes som uekte.Den 23. oktober 1920 får han sønnen Sverre Oddmund med Nanny Marie Olsen som er enke etter Otto Emil Håkon Eilertsen. Her omtales Sverre Julius som enkemann.Skal man bli enkemann - må man ha vært gift:Et par spørsmål rundt han og hans partnere og etterkommere:1. Klarer noen å finne Sverre Julius sitt ekteskap?2. Han dør ung - klarer noen å tolke dødsårsaken?3. Får Sverre Julius flere barn?Så over til sønnen som er oppkalt etter sin far. Her har jeg et notat som sier at gutten er stesønn hos enkefru Thora Steen Olsen i Strandveien.'4 Hvem var Thora datter av - og hvem var hun gift med? Har hun andre barn? Er der en familietilknytning med noen av barnets foreldre?5 Og ikke minst: Hvor blir det av denne Sverre Oddmund? Gifter han seg og får barn - eventuelt hva heter kone og barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker Kirsti ;-)Får her i tillegg bekreftet at Tordis Marienborg døde av tuberkolose (tæring) som det står -- og at de bor ved hennes død i St Hans Haugen 5 hos mine oldeforeldre.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne J  Engmo

Da har nok dette paret kun sønnen Odd,siden det står 0 for tidligere fødte felles barn i fødselsregistret jeg la inn lenke på i (2) se bakerst i rubrikkene der !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takk igjen, Anne.Kan ikke si dette bombesikkert - men trodde at Tordis Marienborg hadde en datter ved navn Bjørg og at denne var født ca 5 år før Sverre??Kan ikke, Mariann, finne ut hvorfor jeg vet dødsdatoen -- og derfor ikke hvor han døde. Det kan være det står i en familiebibel -- eller på en gravstøtte.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker ;-) Dere har rett begge Annene ;-) og jeg har feil dødsdato.. Stusset og på hvordan dødsårsak skal tydes.. og tenkte på paralysert cardia altså lammet hjerte... Er det noen som kan bekrefte dette?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

det var jo great å få avklart dødsårsak. Har nemlig vært åpen for at han kunne ha vært smittet av Tordis - Tuberkolosen var jo meget smittsom før vi fikk bcg vaksinen.Takk til dere begge.Interessant spørsmål: Finner noen flere barn på Tordis - som het Marienborg ved fødsel?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Takker for innspill, Mariann.Alderen på barnet -- som trolig heter Bjørg, er bare stipulert... dels ut fra alderen på den hun gifter seg med. Så hun kan være født like før Odd.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

Fikk ånden over meg og begynte å lete etter søster til Sverre Oddmund med annen mor enn Thordis Marienborg.På følgende lenke dukker hun opp Lenkefødt 26 april 1926 døpt 21 aug 1927 ue For meg kan det se ut som om mora heter Sigrid Thorstensen. Hva mener dere andre om den tolkningen? Og klarer eventuelt noen å finne ut mer om denne -- foreldre og om hun blir gift?Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Lenka di virkar ikkje.For å kunne leggja ut lenke (som virkar over tid) til krk.bok sida må du:Finna fram til den sida du vil kopierasjå heilt oppe på sida (på den blå linja), der står det BildeinformasjonKlikk på den boksen og vel 'Øverst' inni derDå kjem det opp tre linjer under, det beste er å kopiera/merka den midterste linja, den det står 'Permanent sidelenke' framfortrykk på ctrl C, for kopiering, deretter ctrl V for å leggja den inn der du vil ha den :-))Lukke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Høyer

vedrørende fungerende lenker og ikke. Digitalarkivets server er ikke alltid i godt humør. Lenkene i innlegg 20 er jeg meget takknemlig for - Kirsti ;-)Kan noen tolke faddernes navn for meg... av spesiell interesse er den med Figenschou i seg.Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.