Gå til innhold
Arkivverket

[#81128] Innsynsmuligheter i besteforeldres syke-/legejournaler?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette er et spørsmål litt på siden av det rent genealogiske: Er det noen her i forumet som kjenner til hva slags prosedyrer som gjelder for å få innsyn i besteforeldres syke-/legejournaler? Spørsmålet tar utgangspunkt i et konkret tilfelle i overgangen 1950-tallet/1960-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus

Hei !Du kan prøve med å kontakte Legekontoret i den Kommunen som de hadde sitt tilhold, om det ikke finnes der så må du sansynligvis henvende deg til Statsarkivet fordi at dit blir slike ting som journaler sendt, det blir rådet som jeg kan gji på spørsmålet. Lykke til.Mvh. Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for tipsene! I dette tilfellet er det snakk om både sykehus og kommunehelsetjeneste. Jeg er klar over at journalene etter en tid nok havner på det regionale statsarkivet, men er usikker på hvor lenge de berørte helsemyndighetene selv arkiverer dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Østhus

Uten at jeg har så god greie på det hele så er det nok ganske så vanlig at det fra sykehus blir sendt slike ting derfra og til det lokale legekontoret. På det lokale legekontoret så har de nok også god greie på hvordasn det hele praktiseres.Mvh.Magne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.