Gå til innhold
Arkivverket

[#81215] Hvor ble det av Jens Mikalsen f.29/1-1848 i Kragerø ?


Gjest Gunnar Aabøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunnar Aabøe

Her er noen av opplysningene jeg sitter med:Jens Mikalsen ble født 29/1 1848 på Langøy i Kragerø (Sannidal Kirkebok nr.6 s.13). Han ble døpt 23/4 1848 i Kragerø (Sannidal Kirkebok nr.6 s.13). Jens ble konfirmert 31/5-1863 i Skåtøy, Kragerø. Han var i følge folketellingen for Sannidal og Skåtøy i 1865 bosatt på Gjeteholmen i Skåtøy. Jeg har også funnet dokumentasjon på at han overtok eiendommen på Gjeteholmen i 1873. Han seilte til sjøs i 1875 til Galviston. Han er oppført som eier av Gjetholmen i Skåtøy i 1886 i følge matrikkelen.Jeg har et bryllupsbilde tatt hos fotografen Eliott mellom 1888 og 1890 i 42 Chapel St. Prahran, Melbourne, Australia. Jeg har også et familiebilde med han og hans kone og 2 barn som er tatt av T.Wood (Thomas C. Wood) st. George's Studios, 238 Bourke Street, Melbourne. Denne fotografen holdt til på denne adressen fra 1895 til 1897.I annotasjonsrullene for Kragerø, rull2: Side: 574 Patent nr. 1143 Navn: Jens Mikalsen Overført fra Annotationsrull no. 336 Oppholdssted: Gumø Født: 29.01.1848 i Sandøkedal Foreldre: Første påmønstring: 30.04.1870 Siste påmønstring: 02.09.1871 Siste avmønstring: 10.09.1872 i New York.Jens Michalsen var sønn av Michael Jensen f. 8/2-1823 i Bamble og Anne Eriksdatter f. 30/4-1824 i Bamble.Jeg har forsøkt å finne opplysninger om ham i emigrasjonsregister her på Digitalarkivet, og også søkt i register i Australia, men det har vært en vanskelig sak å finne ut av. Jeg lurer på om han kan ha byttet navn, eller om familien igjen kan ha flyttet fra Australia til et annet land. Jeg legger ved noen av de bildene jeg har og er veldig spent på om noen kan greie å finne opplysninger om dette familien.m.v.h. Gunnar

bilete10144.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Det hjelper vel kanskje ikke med flere bilder i denne sammenheng, men her er et bilde av kona til Jens sammen med et par andre. Lurer også på om det kan være tatt i Australia.Lurer på om noen vet om det ble gjennomført folketellinger i Australia rundt år 1900, og om noe slikt finnes på nett.

bilete10147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.