Gå til innhold
Arkivverket

[#81223] Røros, 1917, Ragna Elfrida Andersdatter Høsøien - opplysninger om moren.


Gjest Bjørn Arild Lindland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Arild Lindland

Ragna Elfrida Andersdatter Høsøien født 25 juli 1917 og døpt 26 august 1917. Oppført som far: Ungkar og gardm.sønn Anders Fredriksen Høsøien, f.1896. Som mor: Tjenestepike Astri Andri, ingen fødselsår. Har noen opplysninger om moren? Jeg er takknemlig for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Anders Fredriksen og hans foreldre står omtalt i Rørosboka 3 side 97 (Høsøya kom under Røros i 1917). Han dro til USA ifølge bygdeboka. Det står ingenting der om hans barn eller barnets mor Astrid Andri.Det kunne kanskje stå mer om henne i ministerialboka som tydeligvis ikke er skannet så langt som 1917. Den vil befinne seg på Statsarkivet i Trondheim, eller den er ikke innlevert dit fra kirkekontoret på Røros. Ved henvendelse til disse to stedene får du sikkert vite hva som står om henne.Andri - etternavnet er ukjent for meg, og det finnes ikke i FT 1900. Vet du hvor datteren Ragna Elfrida ble konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Takk til Magne og Astrid! Hun vokste opp på Røros, sannsynligvis hos familie. Hun brukte etternavnet Moen. Derfor tror jeg at hun også ble konfirmert der. Står det noe i Rørosboka om når Anders reiste til Amerika?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Bjørn Arild.Det står ingenting om når Anders Fredriksen dro til USA.Ragna Elfrida vokste altså opp på Røros og kalte seg Moen. Kunne du utdype det litt?Faddere ved hennes dåp er grubearbeider Karl Moen og hustru Lina. Kunne det være disse hun vokste opp hos? Kanskje verdt å undersøke dem nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Jeg er usikker på hvem hun vokste opp hos, men tror at det må ha vært hos familien til Anders. Moen er også blandt fadderene til Anders ser jeg. Er en vrien nøtt dette. Men takk for at dere prøver!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fredrik Fredriksen Moen gift med Elen Jonsdatter 28/3-1896:Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Os i Tolga, Klokkerbok nr. 8 (1887-1912), Ekteviede 1896, side 146. Permanent sidelenke: LenkeIfølge FT 1900 er han født i Røros, men her ved vielsen står det Lærdals Prestegjeld, men han er konfirmert i Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Konfirmant Fredrik Fredriksen Moen, nr 21 1886:Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Røros i Røros, Ministerialbok nr. 681A11 (1879-1890), Konfirmerte 1886, side 110. Permanent sidelenke: LenkeFaren omtales som tater, i vielsen er han urmaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fredriks dåp i Lærdal 22/1-1771:Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Lærdal, Ministerialbok nr. A 12 (1867-1877), Fødte og døpte menn 1871, side 19. Permanent sidelenke: LenkeDette er ikke nevnt i Rørosboka 3:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

I innlegg 17 skal det stå 22/1-1871.Foreldrene til Fredrik Fredriksen ble gift 9/4-1864 i Vestre Slidre:Kildeinformasjon: Oppland fylke, Vestre Slidre, Ministerialbok nr. 2 (1856-1864), Ekteviede 1864, side 146. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Dette var bra detektiv arbeid, takker for det! Jeg ser at når Anders reiser til Amerika i 1923 står han oppført som gift!(8) Da bør det være mulig å finne ekteskapsinngåelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Arild Lindland

Kan ikke finne Anders gift! Det er ulike årstall ute å går når det gjelder når Wilhelmina er født. I folketellingen for 1865 er hun 37 år (f.1828) Når hun gifter seg i 1864 er hun 29 år (f. 1835) Ved sønnen Fredrik's dåp i Lærdal 1871, er hun oppgitt til å være født i 1830 og i folketellingen 1900 er hun født i 1834. Jeg finne denne dåpen i Slidre i 1830 Lenke nr 36. Har jeg funnet riktig person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helmin Kvennodd

HeiWilhelmine Fredrikke er født den 09.06.1835 på Overaasplassen, Beistaden, Nord-Trøndelag og døpt der 21.06.1835.Foreldre: Fredrik 'Neseløs-Fredrik' Vilhelm Fredriksen Hartman og Marthe PedersdatterHar en del info. på denne familien, så om du mailer meg på v-kvennoatonline.no kan jeg sende dette til deg.LenkeMed vennlig hilsen Inger Kvennodd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.