Gå til innhold
Arkivverket

[#81384] Statsarkivet i Hamar flytter. Til Tynset? Hva med oss brukerne da?

Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Har ikke tenkt å engasjere meg sterkt i denne saken, men reflekterer vel litt umiddelbart over innlegg 97. Om at hovedtyngden av befolkningen i Oppland/Hedmark hører og leser vi stadig vekk vi som bor i mer grisgrendte strøk nord i disse to fylkene, f. eks. har det vært flere forsøk på å flytte Norsk Luftambulanse fra Dombås til mer sentrale strøk i Mjøs-regionen, nettopp med begrunnelse i at hovedtyngden av befolkningen bor i denne regionen. Heldigvis har denne basen reddet seg hittil, for selv om det bor mindre folk nord i fylkene er avstandene store og hvis ting haster er da denne basen god og ha. Dette ble avsporing fra arkiv-saken, men det er mye det samme som går igjen om at befolknings-konsentrasjonen i fylkene holder til rundt Mjøsa. Ellers har jeg ingen problemer med å innse det praktiske med at et slikt arkiv ligger der fylkes-administrasjonen holder til. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

For 8 dager siden fikk jeg svaret på en e-post jeg sendte lederen i DIS Norge 7/10 hvor jeg informerer om saken og spør hva de vi gjøre med den. Svaret var enkelt og greit:'På det nåværende tidspunkt ønsker ikke DIS-Norge å uttale seg, etter råd fra de mest berørte lagene. Styret i DIS-Norge og våre lokale tillitsvalgte følger med i saken.I dag står det et innlegg under 'lesermeninger' i Hamar Arbeiderblad som i klare ordelag krevet at SAH fortsatt må være på Hamar. Dette innlegget er underskrevet:Brøttum historielag, DIS Hedmark, Enkelmedlemmer av Eidskog slektshistorielag, Furnes historielag, Hamar historielag, Hedmark slektshistorielag, Løten historielag, Nes historielag, Ringsaker historielag, Solør slektshistorielag Stange historielag, Sør-Østerdal slektshistorielag, Vang historielag, Veldre historielagSå dette er flott!! (men hvor er DIS Oppland?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(102) Det er vel i det hele tatt ingen lag fra Oppland som har uttalt seg i innlegget. Kanskje de har skrevet i Oppland Arbeiderblad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svein Arnolf (103)Nå har jeg fått signaler om det er liv på andre siden av Mjøsa, men at de måtte tenke seg myyyyyyye, myyyyye lengre om enn hedmarkingene før de ble spontane, og det kom litt overraskende på meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Geir Thorud

En uttalelse som går mot flytting fra Hamar til Tynset er i dag sendt Kulturdepartementet fra 32 historielag, slektshistorielag og museumslag i Hedmark og Oppland. Kopi er sendt fylkenes stortingsrepresentanter til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det er nok mer presist å si at lederen i Vang Historielag tok initiativet, men at 4-5 personer - på begge sider av Mjøsa - har bidratt til teksten og at enda flere har engasjert seg for å få med lagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det må da være en avveksling i hverdagen å reise til Tynset ? For noen er det ikke mer enn 30-40 mil. Så kan en bo på Tynset Hotell...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.