Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Harald Sørensen

[#81473] Sand , Blåfarveverket

Recommended Posts

Gjest Harald Sørensen

Nils Petter Nilsen (født 12.6.1834 ) sine foreldre Nils Amundsen og Marja Paulsdatter bodde på Sand, Blåfarveverket ( se også mitt tidligere innlegg nr 16881)Er det noen som vet mere hva de drev med. Var de gårdbrukere eller ansatte/arbeidere ved Blåfarveverket. De hadde nevnte bosted i 1834.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Halvorsen

Hei,En del av ’adressen’ for Nils Amundsen var Kollerud ved dåpen av Anne i 1832 - nr 55 side 340 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1152&idx_id=1152&uid=ny&idx_side=-175>Lenke, Nils Petter i 1834 - nr 63 side 32 Lenke og Hans i 1837 - nr 17 side 110 LenkeModums Historie, bind VI, av Arnt Ruud, fra side 90 forteller om gnr 126, Kollerud. Innledningsvis blir det nevnt at gården i 1803 besto av to bruk med husmannsplasser, samt to uskyldsatte jordstykker, den ene plassen Taraldshus hvor sundmannen i Koplandstøa bodde.Side 93 omtaler bnr nr 4 – Taraldshus. Sitat ”Dette er den gamle sundmannens bolig som fra 1661 har plass under Kollerud . - . - . - . Vi kjenner fra 1778 sundmannen Lars Pedersøn med hustru Kirsten Svendsdatter. I 1790 ble plassen solgt til Amund Larssøn, men ikke skyldsatt. Den ytet fortsatt skattehjelp til hovedbølet bruk a. Amund Larssøn var født 1753 og satt på plassen i 1803. Han hadde betalt 400 riksdaler for eiendommen . - . - . - . Amund Larssøn ble i 1804 gift med Eli Olsdatter. Deres sønn Nils Amundsøn, solgte i 1842 eiendommen til sin stefar Anders Torgersen”.Kanskje sønnen Nils hadde ’arvet’ farens yrke og var sundmann ?Ellers vil jeg anbefale deg å ta kontakt med Blaafarveverkets Dokumentasjonssenter -

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Harald Sørensen

Kjell, takker for informativ informasjon. Da er jeg kommet en del videre med denne slektsgrenen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.