Gå til innhold
Arkivverket

[#81495] Scanning av register med sjømannsrullane.


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Eg har fått opplyst at registeret skal scannast, eller er det i ferd med å bli scanna?Er det nokon som veit når det vert lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er riktig at Riksarkivets digitaliseringsenhet har brukt en del ressurser på sjømannsruller det siste året. Men publiseringa ligger nok ennå ei god stund fram i tid. Materialet trenger et tilpasset brukergrensesnitt, og et slikt har vi foreløpig ikke hatt ressurser til å starte planlegginga av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk for svar :-)) Så sjølv om det er enno ei god stund til dette vert gjort, er det umogeleg å få vita kva som står i Sjømannsrullane?Skulle så gjerne visst kva som står om ein av dei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I den utstrekning Statsarkivet i Oslo kan gjøre oppslag, skulle jeg tro det er mulig å få vite det, men dette må SAO selv svare for.Dersom du har fått til svar at det ikke er mulig pga digitalisering, så kan det ha å gjøre med at de aktuelle protokollene ikke står på sin vante plass i hyllene, fordi de er utlånt til digitaliseringsenheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Nei, svaret var at registeret er så dårleg (fillete, dersom eg forstod det rett), at det er sperra for oppslag, men at det skulle scannast og leggjast ut på Dig.ark.Sidan eg no oppfattar at det vil gå 'både vinter og vår' hadde eg håpt å kunne fått opplysningane, men det høyrest dårleg ut....Takk igjen for svar :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det stemmer at en del av registrene var i forferdelig dårlig forfatning - fillete, men også fulle av teip og lappinger som skjulte tekst. Våre konserveringsansatte la ned et stort arbeid med å sette dem i såpass stand at de kunne skannes, og slik at så mye som mulig av tekstbildet kunne komme med. Disse registrene skal nå emballeres og fortrinnsvis ikke tas fram annet enn til ytterst spesielle formål.Trøsten får være, at det som saksbehandlerne knapt har kunnet ta i uten fare for å ødelegge, etter hvert blir fritt tilgjengelig for alle. Men dette er altså ikke gjort i ei håndvendig, selv om registrene er skanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.