Gå til innhold
Arkivverket

[#81535] Dødsmelding for Martha Madsen d. 1964 i Bergen iflg. Gravminner


Gjest Torbjørn Hillersøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Hillersøy

Hei Yngve!Den Martha Madsen er nok ei anna enn den eg er ute etter. Martha Madsen som døydde i 1964, var truleg gift med Aksel (Axel) Madsen, i alle høve har dei same gravstein. Lenke Det som er spesielt med den gravsteinen er at det står namnet på ein 3. person, Peder Madsen (1897-1988). Eg lurer difor på om Martha var gift to gonger.Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Aksel Madsen døde 23. mai 1932 og etterlot seg enken Martha og tre barn i alder 3 1/2 til 8 år.Jeg antar at enken giftet seg på nytt, med Petter, som neppe het Madsen, og det er vel grunnen til at Martha (født Bertelsen) døde under et annet etternavn enn Madsen. Gåten lar seg trolig løse ved hjelp av opplysningene om hennes gjengifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hun het Martha Dorthea Bertelsen, var født i Os 29. juni 1890, og flyttet som enke til Aalvik, Straumsgrend i Fana 16. april 1935. Der bodde hun fortsatt, som enkefru Martha Madsen, da faren Kaare Bertelsen døde 31. desember 1937.Jeg finner ikke registrert noe kort hos Bergen folkeregister for hennes andre ekteskap, men det ekteskapet er trolig inngått mens hun bodde i Fana.Hennes første mann, Aksel Normann Madsen, var født i Namsos i 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Petter Madsen er trolig bror til Aksel, i 1900 er de i Namsos og jeg finner Petter Madsen f. 25/1-1897 på Straume, Straumsgrend i Fana i 1958 og i 1978. Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Mange takk, Yngve og Rune!!Det var dette eg håpte å finne ut av, nemleg at Axel var frå Namsos, og difor svært truleg bror til Peder/Petter. Fødselsdato til Petter stemmer med den Peder som eg veit var fødd i Namsos. Denne Peder vart adoptert av eit par i Batalden, Kinn, og flytta til Bergen i 1935.Sidan dei alle tre står innskrive på same gravstein, er det grunn til å tru at Petter gifte seg eller vart sambuar med enkja etter Axel.Er det mogleg å finne ut om/når Martha vart gift på nytt etter 1937 i Fana?Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Petter Madsen døde 11. februar 1988 på Søreidtunet i Fana. Han er rimeligvis identisk med mannen bak navnet på gravsteinen. Jeg finner ikke Martha Madsen registrert som død i Fana i 1964.Men Petter Madsen behøver vil ikke ha vært gift med Martha for at urnen hans skulle bli satt ned i graven til bror og svigerinne? Det kan forklare at vi ikke finner noe ekteskap mellom Martha og hennes svoger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Mange takk for svar, Yngve!Det er kanskje rimeleg å tru at han budde saman med Martha, i og med at namna deler same gravstein.Mvh Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.