Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Oddbjørn Johannessen

[#81569] Ektepakt/særeie ca. 1900

Recommended Posts

I en skipsrederfamilie fra Tvedestrand som jeg jobber litt med, har jeg sett flere tilfeller av at rederens sønner kjøper eiendommer av faren, for så senere å opprette ektepakt der hustruene overtar de kjøpte eiendommene som særeie.Er det noen her i forumet som vet noe nærmere om hvor vanlig dette var?Tidsperioden er rundt forrige århundreskifte (dvs. ca. 1900).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg 'fornyer' spørsmålet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det ene tilfellet ser jeg nå at det sannsynlige 'svaret' må være knyttet til at ektemannen gikk konkurs med forretningen sin. Han dro etter en tid til New York for å jobbe som lekterfører. Kona startet opp igjen forretningen, og det kunne hun vel bare gjøre dersom formuefellesskapet med mannen var opphørt. Dette var i 1905, og da gjaldt fremdeles loven fra 1888 om formuefellesskap mellom ektefeller, der det sto at ektemennene rådde over fellesformuen. Ved oppløsningen av formuefellesskapet er det også i dette konkrete tilfellet nettopp henvist til loven av 1888 ($38).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.